The impact of hourly measured speed on accident risk : results from an exploratory study on the Brabant South-East provincial and municipal road network.

Auteur(s)
Brijs, T. & Offermans, C.
Jaar
Samenvatting

Several scholars have defined the urgent need for more research to identify the precise relationship between speed and crash involvement more fully. In this paper, we present the first results of an exploratory study carried out in the Brabant South-East police region in the Netherlands. Hourly speed measurement data over a period of two years were collected from loop detectors on the municipal and provincial road network and were related to crashes. Different aspects of traffic intensity, speed and their impact on crashes were studied, including absolute speed, speed variation and the proportion of excessive speeders, both for vehicles below and above 5.2 meters long. The study also discusses a number of methodological aspects associated with this kind of analysis. The results show that although absolute speed plays a more important role on roads where speed limits are low, it is the variation in speed that correlates more with crashes when speed limits are higher. Given the limited study area, the results of this work cannot be generalized without risk. However, they offer interesting insights that deserve further investigation in a nation-wide cross-sectional study. (Author/publisher) Nederlands abstract: De impact van gemeten snelheden op de verkeersveiligheid: een case study op het gemeentelijk en provinciaal wegennet in de politieregioBrabant Zuid-Oost. Verschillende wetenschappers onderstrepen de noodzaak naar meer wetenschappelijk onderzoek teneinde de relatie tussen snelheid en verkeersveiligheid beter te begrijpen. In deze paper stellen we de eerste resultaten voor van een exploratief onderzoek dat werd uitgevoerd in de Zuid-Oost Brabant politie regio in Nederland. Op basis van lusdetectoren werden gegevens over werkelijk gereden snelheden op uurniveau verzameld en gekoppeld aan ongevallen op het provinciaal en gemeentelijk wegennet over een periode van twee jaar. Daarbij werden verschillende aspecten van verkeersintensiteit en snelheid op ongevallen bestudeerd, zoals absolute snelheid, snelheidsvariantie, percentage hardrijders, en dit zowel voor voertuigen kleiner en groter dan 5,2 meter. In de paper worden ook verscheidene methodologische aspecten toegelicht die een rol spelen in dit soort analyses. Uit het onderzoek blijkt dat de absolute snelheid een belangrijkere rol speelt op wegen waar de toegelaten snelheid laag is, terwijl op wegen waar de toegelaten snelheid hoger ligt de snelheidsvariantie een belangrijkere rol speelt. Gegeven het beperkte studiegebied, dient enige voorzichtigheid aan de dag gelegd te worden wanneer men de resultaten van dit onderzoek wenst te generaliseren. De resultaten bieden echter enkele interessante inzichten die verder cross-sectioneel onderzoek wenselijk maken op een groter studiegebied.

Publicatie aanvragen

1 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20051732 c15 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Uitgave

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 3, p. 897-916, 20 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.