Impact van voertuigkenmerken op de letselernst van auto inzittenden en hun botsingspartner

Auteur(s)
Nuyttens, N.; Ben Messaoud, Y.
Jaar

Verschillende factoren bepalen de letselernst van personen betrokken in een verkeersongeval: factoren gerelateerd aan de personen zelf (bv. leeftijd), factoren gerelateerd aan het ongeval en zijn omgeving (bv. botsingstype, snelheidslimiet), en factoren gerelateerd aan de betrokken voertuigen (bv. massa van de voertuigen). Het is op deze laatste groep van factoren, de voertuigkenmerken, waarop dit rapport focust.

De onderzoeksvragen van deze studie luiden als volgt:

  1. Welke voertuigkenmerken van een personenwagen bepalen de letselernst van auto-inzittenden (in letselongevallen met andere personenwagens)?
  2. Welke voertuigkenmerken van een personenwagen beïnvloeden de letselernst van de inzittenden van de personenwagens bij de tegenpartij en bij kwetsbare weggebruikers?

Acht voertuigkenmerken worden onderzocht, eerst via een literatuurstudie, daarna via een statistische analyse van Belgische ongevallengegevens. Voor zeven van de acht onderzochte voertuigkenmerken kan de literatuurstudie een verband aantonen met letselernst. Over het achtste voertuigkenmerk, het feit of een personenwagen elektrisch is of niet, bestaan voorlopig onvoldoende data en studies om een mogelijk verband met letselernst aan te tonen.

Aanvullend op de twee hoofdonderzoeksvragen trachten we in deze studie ook de vraag te beantwoorden hoe voertuigkenmerken evolueren in het wagenpark. Neemt de massa van personenwagens bijvoorbeeld jaar na jaar toe? En op welke manier beïnvloeden deze evoluties de crashbestendigheid en crash-agressiviteit van personenwagens?

Op basis van de resultaten uit deze studie kunnen we besluiten dat de waargenomen bevindingen en trends vooral nadelig zijn voor twee weggebruikersgroepen: kwetsbare weggebruikers en auto-inzittenden van minder robuuste wagens (i.e. wagens met bv. een lagere massa en lager vermogen). Deze resultaten leiden tot o.a. de volgende aanbevelingen: een uitbreiding van de verschillende Euro NCAP-indicatoren met een indicator die de veiligheid voor auto-opponenten beoordeelt, en het verder doorvoeren van strengere voertuigeisen ter bescherming van kwetsbare weggebruikers.

Several factors determine the injury severity of persons involved in a road crash: factors related to the persons themselves (e.g., age), factors related to the crash and its environment (e.g., collision type, speed limit), and factors related to the vehicles involved (e.g., vehicle mass). It is on this last group of factors, vehicle characteristics, that this report focuses.

The research questions of this study are as follows:

- What vehicle characteristics of a passenger cars determine the injury severity of car occupants (in road crashes involving other passenger cars)?
- Which vehicle characteristics of a passenger car affect the injury severity of opponents, both passenger car occupants and vulnerable road users?

Eight vehicle characteristics are examined, first through a literature review, then through a statistical analysis of Belgian crash data. For seven of the eight investigated vehicle characteristics, the literature review can show a relationship with injury severity. For the eighth vehicle characteristic, the fact whether a passenger car is electric or not, there are, for the time being, insufficient data and studies to show a possible link with injury severity.

In addition to the two main research questions, in this study we also try to answer the question of how vehicle characteristics evolve in the car fleet. For example, does the mass of passenger cars increase year after year? And in what ways do these evolutions affect the crashworthiness and crash aggressiveness of passenger cars?

Based on the results from this study, we can conclude that the observed findings and trends are mainly detrimental to two road user groups: vulnerable road users and car occupants of less robust cars (i.e., cars with e.g., lower mass and lower power). These results lead to the following recommendations, among others: an extension of the various Euro NCAP indicators with an indicator assessing safety for car occupants as opponents, and the further implementation of more stringent vehicle requirements to protect vulnerable road users.

Rapportnummer
2023-R-17-NL
Pagina's
51
Bibliotheeknummer
20240069 ST
Gepubliceerd door
Vias institute, Brussel

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.