Innovatie in de logistieke dienstverlening : de mogelijkheden voor produktinnovatie in de transportsector na de invoering van elektronische berichtenverkeer (EDI).

Auteur(s)
Kerkhof, M.
Jaar
Samenvatting

Het karakter van dienstverlening in de transportsector is in de laatste decennia sterk veranderd. Door internationalisatie van het bedrijfsleven wordt niet meer lokaal geproduceerd voor een lokale markt, maar er wordt vanuit een vestiging geproduceerd voor een internationale markt. Hierdoor zijn transportactiviteiten belangrijk geworden. Daarnaast speelt in de industrie de trend om terug te keren tot leem-activiteiten een belangrijke rol. Om een vooraanstaande rol te kunnen spelen in een bepaalde markt leggen ondernemingen zich toe op hun specialisme en besteden alles wat daar niet toe behoort uit. Tevens wordt steeds minder op voorraad geproduceerd. De voorraadgestuurde productie marktplaats voor een ordergestuurde productie. Producten kunnen worden aangepast aan wensen van de klant. Producenten zoeken naar een mix tussen schaalvoordelen van massafabricage en commerciële voordelen van 'maatwerk', bijvoorbeeld met behulp van flexibele automatisering, modulaire opbouw, et cetera. In het ideale geval wordt het product aan de productielijn al aan de wensen van de koper aangepast. Omdat de klant ook een korte levertijd wenst, moeten binnen een steeds kortere termijn de onderdelen beschikbaar zijn en het eindproduct gemaakt worden. De voorraden van halffabricaten worden uit kostenoverwegingen klein gehouden, zodat de betrouwbaarheid van vervoersactiviteiten om 'just-in-time' te leveren steeds belangrijker wordt. Internationalisatie, uitbesteding en order gestuurde productie zorgen ervoor dat het belang van de transportactiviteiten groeit en dat producenten steeds afhankelijker worden van de transportonderneming met wie ze in zee gaan. Steeds belangrijker daarbij is in hoeverre de transportonderneming erin slaagt om voor de opdrachtgever alle zorgen uit handen te nemen over aan- en aflevering van goederen op de goede tijd. Daarvoor is nodig dal de transportonderneming de goederenstroom kan beheersen, dat.de transportonderneming kan beschikken over verschillende vormen van vervoer om 'door-to-door' transport te realiseren, en dat optimale bezettingsgraden van de transportmiddelen worden gerealiseerd om de kosten te drukken. Ook moet de transportonderneming in staat zijn om de toenemende omvang en complexiteit van informatie-uitwisseling te kunnen verwerken. Nieuwe toepassingen van informatie- en telecommunicatie-technologieën vormen hierbij een wezenlijke schalrel. in dit artikel is de aandachtgericht op de adoptie en implementatie van nieuwe informatie- en telecommunicatie-technologieën in de transportsector. Gesteld wordt dat de adoptie en implementatie van nieuwe technologieën in de logistieke dienstverlening een patroon volgt dat tegenovergesteld is aan het model van de (innovatie) levenscyclus. Hierna zullen eerst de modellen van de innovatie levenscyclus en de omgekeerde innovatie levenscyclus worden toegelicht. Vervolgens zullen de resultaten van een oriënterend onderzoek worden weergegeven. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

1 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
931647 ST [electronic version only]
Uitgave

Management & Organisatie, Vol. 47 (1993), (juli/augustus), p. 305-315, 26 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.