Integraal beleid voor verkeersveiligheid: wat houdt dat eigenlijk in?

Een studie naar integraal sectorbeleid en integraal facetbeleid
Auteur(s)
Doumen, M.J.A.; Schoon, C.C.; Aarts, L.T.
Jaar
Dit rapport doet verslag van een studie naar de betekenis en de reikwijdte van het begrip ‘integraal beleid’ binnen de verkeersveiligheidswereld. Van integraal beleid of een integrale aanpak is sprake als er ten minste afstemming is tussen de diverse partijen die bij het onderwerp betrokken zijn. Ook dienen de partijen zich ervan bewust te zijn dat hun handelen consequenties kan hebben voor andere partijen. De meest uitgebreide vorm van integrale samenwerking is die op projectniveau. Een integrale aanpak van problemen die meerdere partijen of sectoren raken is niet vanzelfsprekend. Als de verschillende partijen met betrekking tot een gemeenschappelijk onderwerp afzonderlijk van elkaar maatregelen uitvoeren, is sprake van parallel beleid. In het gunstigste geval vindt dan wel actieve kennisuitwisseling plaats. In dit rapport, dat specifiek handelt over integraal beleid voor verkeersveiligheid, is onderscheid gemaakt tussen integraal sectorbeleid en integraal facetbeleid. Bij integraal sectorbeleid gaat het om integratie van beleid binnen de ‘eigen’ sector verkeersveiligheid. Integraal facetbeleid duidt op de integratie van verkeersveiligheid met andere beleidsterreinen. In beide gevallen is het beleid uiteindelijk (mede) gericht op verbetering van de verkeersveiligheid. Integraal sectorbeleid dient bij voorkeur uit te gaan van een gezamenlijke analyse van de op te lossen probleemsituatie. Al in de beginfase zullen de verschillende betrokken partijen, zoals een wegbeheerder, een vertegenwoordiger van de politie en iemand van bijvoorbeeld een Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROV), bij het project betrokken moeten worden. Samen kunnen zij het spanningsveld zo volledig mogelijk in kaart brengen en de meest geschikte maatregeltypen selecteren. Aan een problematische verkeerssituatie liggen vaak verschillende soorten gedragingen ten grondslag, waarvoor verschillende maatregeltypen geschikt zijn. Om de situatie effectief te kunnen aanpakken, is het dan ook essentieel dat het beleid van de betrokken instanties op elkaar is afgestemd. Zij dienen dus van probleemanalyse tot planning van het beleid overleg te plegen. De uitvoering van het beleid hoeft dan niet noodzakelijkerwijs integraal te gebeuren. Bij integraal facetbeleid op het gebied van verkeersveiligheid spelen samenwerking en agendasetting van verkeersveiligheid bij andere beleidsterreinen een belangrijke rol. Van een integrale aanpak is sprake als reeds in de planfase verkeersveiligheid wordt betrokken. In dit rapport worden drie terreinen besproken waarop een integrale benadering voor verkeersveiligheid zinvol kan zijn: - Binnen verkeer en vervoer liggen kansen voor integraal beleid door beleid op het gebied van bereikbaarheid, milieu, beprijzing en verkeersveiligheid op elkaar af te stemmen. - Buiten verkeer en vervoer zijn er sectoren die de mobiliteit beïnvloeden, en daarmee de verkeersveiligheid. Een voorbeeld is ruimtelijke ordening. - Buiten verkeer en vervoer zijn er sectoren die de verkeersveiligheid beïnvloeden, zoals volksgezondheid. Overmatig alcoholgebruik is niet alleen een maatschappelijk probleem, maar ook een probleem voor de verkeersveiligheid dat op een integrale manier benaderd kan worden. Zowel bij integraal sectorbeleid als bij integraal facetbeleid kan het gebruik van een kosten-batenanalyse (KBA) een meer integrale manier van werken tot stand brengen. Een KBA kan aangevuld worden met modules die effecten op het gebied van verkeersveiligheid berekenen (zoals het software-instrument VVR-GIS), en bijvoorbeeld de effecten op milieu en mobiliteit. Op die manier kunnen verkeersveiligheidsproblemen meer integraal benaderd worden.
Integral road safety policy: what, in fact, is it? A study into integral sector policy and integral facet policy The present report relates of a study into the meaning and scope of the concept ‘integral policy’ within the world of road safety. Integral policy or an integral approach is characterized by the different parties involved at least seeking agreement. The parties also need to be aware of the fact that their actions can have consequences for other parties. The most extensive form of integral cooperation takes place at project level. An integral approach towards problems that affect multiple parties or sectors is no matter of course. If the separate parties independently carry out measures in relation to a joint responsibility, it is called parallel policy. In the most positive case, active knowledge exchange does take place in this situation. The present report, which specifically discusses integral road safety policy, distinguishes between integral sector policy and integral facet policy. Integral sector policy is concerned with the integration of policy within its 'own' road safety sector. Integral facet policy indicates the integration of road safety within other policy areas. In both cases policy eventually is (also) focused on improving road safety. Preferably, integral sector policy takes as its starting point a joint analysis of the problem situation that is to be solved. Already in the early phases, the different parties involved, e.g. road authority, police representative, Regional Road Traffic Safety Authority, will need to be included in the project. Together they can map the field of tension as thoroughly as possible and select the most suitable types of measures. A problematic traffic situation often has as its basis different kinds of behaviour for which different measures are suitable. For an effective approach of the situation, it is therefore essential that the policies of the bodies involved are geared with one another. Hence, parties need to consult from the phase of problem analysis to the phase of policy planning. Policy implementation then does not necessarily need to be integrally executed. Cooperation and agenda-setting of road safety in other fields has an important role in integral facet policy in the field of road safety. An integral approach is characterized by road safety being involved as early as the planning phase. This report discusses three fields in which an integral approach for road safety may be useful: - Within the fields of traffic and transport there are opportunities for integral policy by gearing policy in the fields of accessibility, environment, pricing, and road safety. - There are sectors other than traffic and transport that have an influence on mobility, and therefore on road safety. One example is spatial planning. - There are sectors other than traffic and transport that have an influence on road safety, for example public health. Excess alcohol consumption is not only a social problem, but also a problem for road safety that can be subjected to an integral approach. Both in integral sector policy and in integral facet policy a cost-benefit analysis (CBA) can be used to achieve a more integral way of working. A CBA can be supplemented with modules that calculate the effects for road safety (e.g. the software instrument VVR-GIS), or, for instance, the environmental and mobility effects. This allows for a more integral approach of road safety problems.
Rapportnummer
R-2010-11
Pagina's
70 + 14
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.