Intelligent Transport Systems in South Africa : impact assessment through microscopic simulation in the South African context. Dissertation University of Twente.

Auteur(s)
Vanderschuren, M.
Jaar
Samenvatting

Mobility and transportation are the engine to economic growth of a country. Unfortunately, this engine also depicts the signs of the times (i.e. congestion, accessibility and road safety problems). It has been proven that the supply of infrastructure cannot keep up with population and mobility growth of countries, especially in the developing world, this is due to financial and human resource constraints. At the moment, in nearly all urban areas in South Africa, the common signs of an ineffective traffic and transport (management) system are experienced: traffic jams during peak hours, little or no use of public transport by the urban wealthy, unreliable and unsafe trains and taxis, and unsatisfied customers. Previous land-use planning has resulted in unsustainable cities. It is, therefore, a major challenge for the new South African government to combat land-use and transport problems. One of the possibilities under investigation is the introduction of new technologies, i.e. Intelligent Transport Systems. Currently, systems such as advanced traffic control and Variable Message Signs (VMS) are available. Moreover, an incident management system is planned. Finally, the rising interest in Intelligent Transport Systems has lead to the establishment of the South African Society for Intelligent Transport Systems (SASITS). The raising interest and investment in the field warrants a closer look at the potential benefits for South Africa. The main objective of this dissertation is to investigate whether ITS measures are beneficial to South Africa. Several questions need to be answered before this main question can be investigated. The methodology followed to answer the identified questions includes an analysis of the specific characteristics of South Africa, a broad investigation of Intelligent Transport Systems, including a scan of the expected and/or measured benefits of different systems, an analysis of the modelling requirements and a scan of existing data. Based on existing and additional data, which was feasible to collect, two cases, the Ben Schoeman Highway between Tshwane and Johannesburg and the N2 near Cape Town, were selected and data was adapted to suit the modelling requirements. The two cases were calibrated for the current situation, after which the three Intelligent Transport Systems (High Occupancy Vehicle (HOV) lanes, homogenising traffic flows via speed limits using Variable Message Signs and ramp metering) were modelled. Analysis of the information has provided answers to the question and generated recommendations. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: Mobiliteit en transport zijn de motor van de economische groei in een land. Helaas hapert deze motor door huidige problemen als congestie, een slechte bereikbaarheid en verkeersonveiligheid. Het aanbod van additionele infrastructuur blijkt niet voldoende te zijn om aan de groei van bevolking en mobiliteit tegemoet te komen. Dit vanwege de beperkte financiële middelen en een gebrek aan menskracht. Momenteel zijn in bijna alle bebouwde gebieden in Zuid-Afrika inefficiënte verkeers- en vervoers(management) systemen gangbaar. Dit leidt tot files gedurende de piek, zeer beperkt gebruik van openbaar vervoer door groepen met een middelhoog en hoog inkomen, onbetrouwbare frequenties, onveilige treinen en minibustaxi's (een informeel systeem dat gebruik maakt van voertuigen die 16 personen kunnen vervoeren) en ontevreden reizigers. De ruimtelijke ordening gedurende de jaren van apartheid heeft geleid tot niet-duurzame steden. De nieuwe Zuid-Afrikaanse regering heeft daarom een immense taak aan het oplossen van stedenbouwkundige- en verkeerskundige problemen. In deze dissertatie worden technologische oplossingen (Inteligente Transport Systemen) onder de loep genomen die duurzaamheid kunnen bevorderen. Momenteel zijn in Zuid-Afrika geavanceerde verkeersregelinstallaties en flexibele bebording (Variable Message Signs) in gebruik. Bovendien wordt momenteel een proef gepland met een Incident Management Systeem. De interesse in Intelligente Transport Systemen (ITS) blijkt te groeien, en dat heeft geleid tot de oprichting van de South African Society for Intelligent Transport Systems (SASITS). Deze groeiende interesse en de eveneens groeiende investeringen rechtvaardigen de bestudering van de potentiële baten voor Zuid-Afrika. Het hoofddoel van deze studie is het berekenen van de potentiële baten van Intelligente Transport Systemen. Maar voordat hierop een antwoord kan worden gevonden, moeten diverse vragen worden beantwoord. De methode die is gevolgd om de gestelde vragen te beantwoorden, is het scannen van de specifieke karakteristieken van Zuid-Afrika, een brede scan van Intelligente Transport Systemen, inclusief een analyse van de berekende en gemeten effecten van verschillende systemen, een analyse van de eisen waaraan modellen moeten voldoen en een analyse van bestaande data. Op basis van bestaande data en de mogelijkheden tot het verzamelen van data, zijn twee studiegebieden geselecteerd: de Ben Schoeman Highway tussen Tswane en Johannesburg en de N2 nabij Kaapstad. De data zijn bewerkt zodat ze gebruikt kunnen worden als input voor het geselecteerde microscopische simulatiemodel. Nadat een grondige calibratie is uitgevoerd, zijn drie ITS maatregelen getoetst, te weten: een strook voor bus c.q. High Occupancy Vehicle (HOV), variabele snelheden met behulp van VMS en toeritdosering. De analyse van de resultaten heeft de gestelde vragen beantwoord en verdere aanbevelingen opgeleverd. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

3 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20061765 ST [electronic version only]
Uitgave

Delft, The Netherlands TRAIL Research School, 2006, 196 p., 139 ref. - ISBN 90-558-4077-7

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.