Vlaanderen (België) scoort slecht wat betreft het aantal slachtoffers van verkeersongevallen (14,5 doden per 100.000 inwoners tegenover 6,2 in Nederland!). De overheid wil het aantal dodelijke slachtoffers halveren tegen 2010, en besteedt daarom, rechtstreeks en onrechtstreeks, aanzienlijke budgetten aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Worden deze middelen echter goed besteed? M.a.w. wordt - uiteraard rekening houdend met de maatschappelijke en politieke haalbaarheid - in de meest rendabele projecten geïnvesteerd? Dit boek biedt een handleiding voor het - voorafgaand aan de uitvoering - bepalen van de rendabiliteit van een investering in verkeersveiligheid: - Het geeft een inzicht in alle belangrijke aspecten die daarbij in beschouwing dienen te worden genomen. - Het laat toe al deze elementen te kwantificeren - en dit voor het eerst op basis van gegevens die speciaal op België/Vlaanderen berekend zijn door de auteur. - Het creëert een kader om deze investeringen vanuit een maatschappelijk standpunt te beoordelen. - Het reikt een methode aan om een maatschappelijk correcte selectie te maken uit de diverse mogelijke investeringen in verkeersveiligheid. Dit boek is een onmisbaar instrument voor al wie betrokken is bij de verkeersveiligheid - federale, provinciale en gemeentelijke overheden en ambtenaren, consultants, belangenorganisaties, constructeurs en importeurs van vervoermiddelen en verkeersattributen, enz. (Author/publisher)
Samenvatting