Invloed van invoegstroom en wegvaklengte op capaciteit.

Auteur(s)
Kijk in de Vegte, N. & Toorenburg, J. van
Jaar
Samenvatting

De vigerende opvatting is dat de capaciteit op een snelweg kleiner is naarmate de hoeveelheid invoegend (en uitvoegend) verkeer toeneemt. De turbulentie neemt immers toe. Een recent onderzoek dat Transpute heeft uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat-WVL wijst erop dat dit voor tweestrooksrijbanen juist niet het geval is. Integendeel, een grote invoegende stroom heeft een verhogend effect op de doorstroomcapaciteit. Opvallend was ook de uitkomst dat de lengte van het wegvak een krachtige invloedsfactor blijkt: hoe langer het wegvak, hoe geringer de capaciteit. Dit stelt de vraag ter discussie of de capaciteit wel een kenmerk is dat aan een wegdoorsnede gehecht mag worden, tot op heden een zo vanzelfsprekend uitgangspunt dat de wegvaklengte bij ons weten nooit eerder als invloedsfactor is onderzocht. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20150538 j ST (In: ST 20150538 [electronic version only])
Uitgave

In: Vernieuwing in verkeerskunde : Nationaal verkeerskundecongres 2014, Jaarbeurs, Utrecht, 12 november 2014, 14 p., 4 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.