Deze bijlage hoort bij de publicatie Kansrijk mobiliteitsbeleid 2020 van het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). De bijlage is alleen elektronisch beschikbaar. Voor de inschatting van de effecten van maatregelen maken we in het Kan de analyse zelf met modellen doorgerekend. De inschatting van de effecten van andere maatregelen zijn gebaseerd op eerder verschenen rapporten, waarin vaak ook gebruik is gemaakt van (soms dezelfde) modellen. Modellen zijn stelsels van theoretische of econometrisch gefundeerde vergelijkingen voor een specifiek deelgebied van de economie en leefomgeving. In deze publicatie maken we gebruik van (de uitkomsten van) de volgende modellen: het Landelijk Modelsysteem (LMS) voor de personenmobiliteit en de verkeersafwikkeling, Dynamo, KOTERPA en Carbontax voor het personenautopark en de instroom van elektrische auto’s, BasGoed voor het vrachtvervoer en AEOLUS voor de luchtvaart. In deze bijlage lichten we de gebruikte modellen kort toe. In bijlage 3A bespreken we het Landelijk Modelsysteem, Dynamo en KOTERPA, in bijlage 3B Carbontax, in bijlage 3C BasGoed en in bijlage 3D bespreken we Aeolus. Tot slot lichten we in bijlage 3E de raming toe van verkeersveiligheidseffecten van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) voor de niet specifiek op verkeersveiligheid gerichte maatregelen. (Author/publisher)
Samenvatting