Kennis, gedrag en houding scooterrijders 2014. In opdracht van de Gemeente Amsterdam, Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer DIVV.

Auteur(s)
Veltman, M.
Jaar
Samenvatting

De Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) geeft de bereikbaarheid in en om Amsterdam gestalte middels de ontwikkeling van beleid en de realisatie en het beheer van infrastructuur. Hiertoe heeft de dienst een centrale regiefunctie. Daarmee is DIVV hét kenniscentrum van en voor Amsterdam op gebied van infrastructuur, verkeer en vervoer. Een toenemende groep verkeersdeelnemers in Amsterdam zijn de scooterrijders. Het aantal snorfietsen in Amsterdam is de afgelopen jaren flink gestegen. In 2013 zijn er ruim 30.000. In 2007 waren er 9.000. Dat is een toename van 275%. Daarnaast bezitten Amsterdammers momenteel circa 25.000 bromfietsen. De opkomst van de scooter in de stad brengt de nodige problematiek met zich mee zoals een verslechtering van de verkeersveiligheid en hinder en overlast voor vooral fietsers. Uit snelheidsmetingen op 10 verschillende locaties in de stad in 2013 is gebleken dat 81% van de bestuurders te hard rijdt. In 2012 was dit 77%. Daarnaast vormen snorfietsers ook een gevaar voor zichzelf: van de 15 verkeersdoden in 2013 reden er 4 op een snorfiets, terwijl brom- en snorfietsen samen slechts verantwoordelijk zijn voor 1,5% van het totale aantal verplaatsingen in de stad. De probleemstelling van dit onderzoek luidt: Wat is de huidige stand van zaken als het gaat om kennis, houding en gedrag van scooterrijders ten aanzien van verkeersregels (in het bijzonder de toegestane snelheid) en hoe verschilt dit ten opzichte van de 0, 1- en 2-meting? De doelstellingen van dit onderzoek zijn: • Inzichtelijk maken van het huidige kennisniveau ten aanzien van de verkeersregels onder scooterrijders, afgezet tegen het kennisniveau tijdens de 0, 1- en 2-meting; • Inzicht bieden in de (veranderde) intrinsieke houding ten opzichte van het zich houden aan de verkeersregels; • Vaststellen van de houding ten aanzien van het dragen van een helm (ook voor snorfietsers); • Inzicht bieden in het gedrag van scooterrijders en het eventueel maken van overtredingen; • Inschatting maken van het aandeel 2- en 4-takt-scooters in Amsterdam; • Inzicht bieden in alternatieven voor brom- en snorscooters in verplaatsingsgedrag. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 18 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20020277 ST [electronic version only]
Uitgave

Amsterdam, The Choice Marktonderzoek, 2014, 24 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.