Kennis van het verkeersreglement : beïnvloedende factoren en effecten op verkeersveiligheid : gevalstudie uit Landen.

Auteur(s)
Vanrie, J. Baron, A. & Nuyts, E.
Jaar
Samenvatting

Een goede theoretische kennis van de regels van de wegcode wordt verondersteld voor iedereen die zich in het verkeer wil begeven. Verkeersdeelnemers verschillen echter op vele factoren, waardoor men kan verwachten dat zij niet in gelijke mate over dergelijke parate kennis zullen beschikken. In dit rapport wordt een beeld geschetst van het niveau van theoretische kennis bij doorsnee verkeersdeelnemers, waarbij expliciet gekeken wordt naar beïnvloedende factoren en mogelijke verbanden met verkeersgedrag en verkeersveiligheid. Bij een steekproef van 476 volwassen verkeersdeelnemers uit de stad Landen werden daarom persoonlijke gegevens en gegevens m.b.t. verkeersfactoren bevraagd en werd een theoretische toets over de kennis van de wegcode uitgevoerd. De resultaten werden geanalyseerd via univariate analyses, multiple logistische regressie, en pad analyses met het oog op het bepalen van het niveau van parate kennis, het identificeren van beïnvloedende factoren en het bepalen van het verband tussen kennis en verkeersveilig gedrag. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek met betrekking tot de kennis op zich is dat het niveau van kennis van de volwassen verkeersdeelnemers erg laag blijkt te zijn (3.8% geslaagden en een gemiddelde van 56%). De kennis wordt beïnvloed door sociodemografische factoren (geslacht, opleidingsniveau en leeftijd), verkeerseducatie (rijbewijsbezit en type rijbewijs), en verkeersgedrag (blootstelling). In verband met de relatie tussen kennis en indices van onveilig verkeersgedrag (ongevallen met in-foutstelling, foutvrije ongevallen en boetes) kunnen twee conclusies getrokken worden. Ten eerste blijkt de samenhang eerder klein te zijn; enkel voor de foutvrije ongevallen blijkt een betrouwbaar verband met de score op de kennistest. Ten tweede blijkt het verband tussen kennis en onveilig verkeersgedrag positief: een grotere kennis hangt samen met een groter aantal (foutvrije) ongevallen. Verschillende mogelijke verklaringen voor beide fenomenen worden naar voor gebracht. Ten slotte worden op basis van deze resultaten een aantal conclusies en beleidsaanbevelingen geformuleerd. (Author/publisher) English abstract: Knowledge of traffic laws : influencing factors and effects on traffic safety : case study of the city of Landen People entering the traffic system are presumed to have a solid knowledge of the existing laws and regulations. However, road users differ on many aspects, so it is to be expected that they will also differ on the amount of ready knowledge they have on this topic. The aim of the present report is to investigate the overall level of theoretical knowledge of ordinary road users, and to identify influencing factors and potential links with traffic safety. Personal information and information regarding traffic behaviour and traffic history were collected from a sample of 476 road users from the city of Landen, and all participants were tested on their theoretical knowledge of the formal rules of traffic. Data were analysed through univariate analysis, multiple logistic regression, and path analyses to establish the overall level of knowledge, to identify relevant factors and to determine the connection between knowledge and indicators of traffic safety. The main finding with respect to knowledge per se is that the overall level is very low (3.8% pass the test, overall mean is 56%). Knowledge is influenced by sociodemographic factors (sex, level of education, and age), traffic education (having obtained a drivers license or not and the type of license), and certain aspects of traffic behaviour (exposure). Regarding the connection between knowledge and indices of unsafe traffic behaviour (at-fault accidents, faultless accidents, traffic citations) two conclusions can be drawn. First, the connection is fairly weak: only for the accidents in which the person was not at fault a reliable link with the test score is found. Secondly, the correlation between knowledge and unsafe traffic behaviour is in fact positive: more knowledge is associated with more faultless accidents. Some possible explanations for these phenomena are put forward. Finally, some conclusions and policy recommendations are formulated. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

9 + 10 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20062366 ST [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2006, 44 p., 29 ref.; RA-2006-100

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.