De route naar school wordt vaak door kinderen gebruikt, toch is de route vaak slecht ontworpen, zeker voor fietsers en voetgangers. De consequentie is dat meer kinderen met de auto naar school worden gebracht. Dit zorgt voor breng- en haalproblemen rond basisscholen. Kinderen vanaf 7 jaar kunnen zelfstandig deelnemen aan het verkeer en bij het ontwerpen van de schoolomgeving moet hier rekening mee worden gehouden. Tegenwoordig gaan de meeste kinderen zelfstandig naar school als ze 8 tot 9 jaar oud zijn. De leeftijd waarop 80% van de kinderen zelfstandig naar school gaat, is verhoogd van 8 jaar naar 8,5 in 1998 (Vermeulen and Verwiel 1998, in Karsten e.a., 2001). Zoals eerder gezegd zorgen de verkeers- en sociaal onveilige route naar school ervoor dat kinderen van hun ouders niet zelfstandig naar school mogen gaan. Om de zelfstandige mobiliteit bij basisschoolkinderen te stimuleren zal er meer aandacht moeten worden besteed aan het ontwerp van de schoolroute. Om een nieuwe route te kunnen ontwerpen, moeten fysieke kenmerken worden achterhaald die van invloed zijn op de zelfstandige mobiliteit van kinderen. De lijst met fysieke kenmerken zal een nieuw ontwerpinstrument worden, welke gemeenten in Nederland kunnen gebruiken om kindvriendelijke looproutes te ontwerpen in een bestaande en nieuwe wijken. Samenvattend leidt dit tot de volgende doelstelling: meer kinderen zelfstandig laten reizen, door het opstellen van fysieke kenmerken voor veilige, herkenbare en aantrekkelijke looproutes voor kinderen van 7-9 jaar. (Author/publisher)
Samenvatting