Kosten-batenanalyse varianten Eerste Stap Anders Betalen voor Mobiliteit : eindrapport hoofdrapport. Rapport in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Project Anders Betalen voor Mobiliteit.

Auteur(s)
Harmsen, J. Schijndel, M. van Spit, W. Vervoort, K. & Lebouille, R.
Jaar
Samenvatting

Het project Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM) binnen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft tot doel de invoering van een landelijke kilometerprijs voor te bereiden. In eerste instantie werd hierbij verondersteld dat de kilometerprijs op 1-1-2012 van start zou gaan. Echter, door verschillende politieke partijen is de wens geuit om al in de huidige kabinetsperiode te starten met een eerste (beperkte) stap. De introductie hiervan is voorzien in 2011. Ten behoeve van deze eerste stap heeft de projectgroep ABvM van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een aantal onderzoeksvarianten gedefinieerd. De verkeerskundige effecten van deze varianten zijn bepaald met het Landelijk Model Systeem (LMS). Tevens was er de behoefte om deze onderzoeksvarianten te onderwerpen aan een kostenbatenanalyse (KBA). Deze analyse heeft geresulteerd in voorliggende rapportage. In het kader van het project Anders Betalen voor Mobiliteit brengt ECORYS in deze rapportage de maatschappelijke kosten en baten van verschillende componenten en varianten voor de eerste stap voor ABvM in kaart. Daarbij wordt zoveel mogelijk de methodiek van een kosten-batenanalyse volgens de leidraad OEI gevolgd. Het doel van dit onderzoek is drieledig: ??Het bieden van inzicht in de maatschappelijke kosten en baten van verschillende componenten en varianten van een eerste stap voor ABvM. ??Het bieden van inzicht in de omvang van maatschappelijke kosten en baten van de eerste stap, in relatie tot de omvang van kosten en baten van een mogelijk eindbeeld van ABvM. ??Het bieden van inzicht in de vraag of de invoering van een eerste stap voorafgaand aan het eindbeeld tot additionele effecten leidt ten opzichte van invoering van het eindbeeld zonder eerste stap. In hoofdstuk 2 wordt de gehanteerde onderzoeksmethodiek beschreven. De onderzochte componenten en varianten komen vervolgens aan bod in hoofdstuk 3. Voorafgaand aan een beschrijving van de welvaarts- en verdelingseffecten in hoofdstuk 5, wordt in hoofdstuk 4 ingegaan op de verkeerskundige effecten van de varianten. De resultaten van een aantal gevoeligheidsanalyses zijn tenslotte opgenomen in hoofdstuk 6. In het aparte bijlagenrapport wordt dieper ingegaan op een aantal uitgangspunten en komen de verkeerskundige effecten gedetailleerder aan bod. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20151155 ST [electronic version only]
Uitgave

Rotterdam, ECORYS, 2007, 127 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.