Voor het nauwkeurig schatten van halteertijden in treindiensten zijn rekenmodellen essentieel, zoals numerieke regressiemodellen en voetgangerssimulatiemodellen. Deze modellen moeten rekening houden zowel met de grote verscheidenheid in materieel en stationsontwerpen als met de gedragsaspecten van het in- en uitstappen. Om meer inzicht te krijgen in dit in- en uit-stapgedrag van treinreizigers, om de bestaande theorieën te toetsen en om de simulatiemodel-len uit te breiden heeft de afdeling Transport & Planning van de Technische Universiteit Delft recentelijk experimenteel onderzoek uitgevoerd. Deze bijdrage beschrijft het ontwerp van de experimenten (bepalen van de procesvariabelen) en de uitvoering. Daarnaast worden voorlopige resultaten gepresenteerd. We focussen hierbij op de volgtijdverdelingen van instappende en uitstappende reizigersstromen bij twee verschil-lende deurconfiguraties (horizontale en verticale afstand tussen het perron en de treinvloer, aantal treden). (Author/publisher)
Samenvatting