Laboratoriumexperimenten voor in- en uitstapgedrag.

Auteur(s)
Daamen, W. Wiggenraad, P.B.L. & Lee, Y.-c
Jaar
Samenvatting

Voor het nauwkeurig schatten van halteertijden in treindiensten zijn rekenmodellen essentieel, zoals numerieke regressiemodellen en voetgangerssimulatiemodellen. Deze modellen moeten rekening houden zowel met de grote verscheidenheid in materieel en stationsontwerpen als met de gedragsaspecten van het in- en uitstappen. Om meer inzicht te krijgen in dit in- en uit-stapgedrag van treinreizigers, om de bestaande theorieën te toetsen en om de simulatiemodel-len uit te breiden heeft de afdeling Transport & Planning van de Technische Universiteit Delft recentelijk experimenteel onderzoek uitgevoerd. Deze bijdrage beschrijft het ontwerp van de experimenten (bepalen van de procesvariabelen) en de uitvoering. Daarnaast worden voorlopige resultaten gepresenteerd. We focussen hierbij op de volgtijdverdelingen van instappende en uitstappende reizigersstromen bij twee verschil-lende deurconfiguraties (horizontale en verticale afstand tussen het perron en de treinvloer, aantal treden). (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

3 + 3 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20071367 w ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Uitgave

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 11 p., 2 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.