Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2022-2025

LAP 2022-2025
Auteur(s)
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Jaar

In het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2022-2025 (LAP 2022-2025) zijn de maatregelen opgenomen die het Rijk – specifiek de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en Justitie en Veiligheid (JenV) en hun uitvoeringsorganisaties – de komende periode neemt om invulling te geven aan het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV2030).

Het vorige LAP liep tot en met 2021 en vrijwel alle daarin opgenomen maatregelen zijn inmiddels afgerond. Enkele nog niet omdat ze bijvoorbeeld door een wetswijziging een langere doorlooptijd kennen of door COVID-19 vertraging hebben opgelopen. Sommige maatregelen uit het LAP 2022-2025 zijn dan ook een continuering, verdieping of versterking van maatregelen uit het LAP 2019-2021.

Het LAP 2022-2025 valt binnen de tweede van de vier fasen van het SPV2030 (Implementatie, Ervaren, Leren en Evalueren, 2020-2025). [1] Kern van deze fase is de doorontwikkeling en versterking van de risico-gestuurde aanpak van de verkeersveiligheid, zodat de grootste verkeersrisico’s worden verminderd. Daarom richt een groot deel van de LAP-maatregelen zich op het uitbreiden van inzicht en kennis over risico’s en het operationaliseren van risico-indicatoren.

De afgelopen periode zijn diverse sessies met medeoverheden, kennisinstituten, uitvoerende instanties en maatschappelijke partijen georganiseerd om input op te halen voor het nieuwe LAP 2022-2025. Naar aanleiding van deze sessies, de lessen die getrokken zijn uit het vorige LAP (zoals meer focus) en de inzichten uit de eerste drie jaar van inzet op de negen thema’s [2] van het SPV2030, zijn de volgende vijf thema’s voor het LAP 2022-2025 geformuleerd:

  1. Veilige infrastructuur
  2. Langzaam verkeer
  3. Veilige voertuigen en rijhulpsystemen
  4. Veilig gedrag
  5. Rijden onder invloed

Deze vijf thema’s zien we als belangrijke opgaven. Focus op deze vijf opgaven geeft invulling aan een risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid. Binnen deze vijf thema’s zetten we in op concrete actielijnen en maatregelen. De maatregelen hebben het volgende met elkaar gemeen:

  • Ze kunnen worden gestart en uitgevoerd in de periode 2022-2025;
  • Er ligt bij elk thema een specifieke taak voor de Rijksoverheid, zoals nationale wet- en regelgeving, landelijke gedragscampagnes, de landelijke ontsluiting van data en de taak als wegbeheerder op de Rijkswegen;
  • Het Rijk kan een faciliterende en/of aanjagende rol aannemen, zoals het ondersteunen van medeoverheden bij het verbeteren van de lokale infrastructuur voor fietsers.

Het LAP 2022-2025 biedt geen uitputtend overzicht van het totale landelijke verkeersveiligheidsbeleid. Het is daarbij ook niet uitgesloten dat er nieuwe initiatieven en acties ontstaan na aanvang van het LAP 2022-2025. Zo wordt nu gewerkt aan de uitvoering van de motie Halvering Verkeersslachtoffers 2030 [3] die oproept om een tussendoelstelling te hanteren, namelijk een halvering van het aantal verkeersslachtoffers in 2030. Het LAP 2022-2025 is dan ook een dynamisch werkdocument. Dit betekent dat op basis van onder meer nieuwe ontwikkelingen de komende jaren maatregelen aan het LAP 2022-2025 kunnen worden toegevoegd.

De uitvoering van de maatregelen uit het LAP 2022-2025 worden – net als bij het LAP 2019-2021 – gemonitord, zodat er continu aandacht is voor de acties, er tussentijds kan worden bijgestuurd indien nodig en voor het volgende LAP ervaring wordt opgedaan. Uw Kamer wordt hier jaarlijks – door middel van de Verzamelbrief Verkeersveiligheid – over geïnformeerd. De evaluatie van het SPV2030 vindt plaats in 2025, zoals bij de lancering van het SPV2030 is afgesproken.


[1]. De drie fasen van het SPV2030: Fase 1: Implementatie - Introductieperiode (2018-2020), Fase 2: Implementatie - Ervaren, leren en evalueren (2020-2025) en Fase 3: Bijstellen en professionaliseren (2025-2030)

[2]. De negen beleidsthema’s uit het SPV2030 zijn: 1. Veilige infrastructuur, 2. Heterogeniteit in het verkeer, 3. Technologische ontwikkelingen, 4. Kwetsbare verkeersdeelnemers, 5. Onervaren verkeersdeelnemers, 6. Rijden onder invloed, 7. Snelheid in het verkeer, 8. Afleiding in het verkeer en 9. Verkeersovertreders

[3]. Motie van het lid Geurts over een halvering van het aantal verkeersslachtoffers in 2030, Kamerstuk 29398, nr. 946

Pagina's
22
Gepubliceerd door
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Den Haag

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.