Sinds 2001 rijden er in Nederland zogeheten LZV’s: Langere en Zwaardere Vrachtwagens. De combinaties hebben een maximaal treingewicht van 60 ton (normaal 50 ton) en een maximale lengte van 25,25 meter (normaal 18,75 meter). Met LZV’s is het mogelijk om met minder voertuigen dezelfde hoeveelheid vracht te vervoeren. Dit kan leiden tot besparingen in de bedrijfskosten en zorgt tevens voor een afname van de uitstoot van schadelijke stoffen. Ondanks de potentiële toegevoegde waarde van LZV’s waren er ook vraagtekens bij de inzet, onder meer ten aanzien van verkeersveiligheid. Dit in combinatie met het feit dat de LZV voor Nederland aanvankelijk een geheel nieuw concept was, is er gekozen voor een gefaseerde uitrol zowel in aantal voertuigen als in de routes waar LZV’s mogen rijden. Aan deze uitrol is een uitgebreide monitoring gekoppeld waarbij er nadrukkelijk aandacht wordt besteed aan de verkeersveiligheid. (Author/publisher)
Samenvatting