Langere en zwaardere vrachtwagens, veilig voor het verkeer?

Auteur(s)
Stegeman, J. Rakic, B. Kindt, M. & Honer, M.
Jaar
Samenvatting

Sinds 2001 rijden er in Nederland zogeheten LZV’s: Langere en Zwaardere Vrachtwagens. De combinaties hebben een maximaal treingewicht van 60 ton (normaal 50 ton) en een maximale lengte van 25,25 meter (normaal 18,75 meter). Met LZV’s is het mogelijk om met minder voertuigen dezelfde hoeveelheid vracht te vervoeren. Dit kan leiden tot besparingen in de bedrijfskosten en zorgt tevens voor een afname van de uitstoot van schadelijke stoffen. Ondanks de potentiële toegevoegde waarde van LZV’s waren er ook vraagtekens bij de inzet, onder meer ten aanzien van verkeersveiligheid. Dit in combinatie met het feit dat de LZV voor Nederland aanvankelijk een geheel nieuw concept was, is er gekozen voor een gefaseerde uitrol zowel in aantal voertuigen als in de routes waar LZV’s mogen rijden. Aan deze uitrol is een uitgebreide monitoring gekoppeld waarbij er nadrukkelijk aandacht wordt besteed aan de verkeersveiligheid. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

5 + 4 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20130081 fff ST (In: ST 20130081 [electronic version only])
Uitgave

In: Nationaal verkeerskundecongres 2011, NBC Nieuwegein, 2 november 2011 : papers en presentaties, 10 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.