Langzaam rijden gaat sneller.

Auteur(s)
Krabbenbos, J. & Tromp, H.
Jaar
Samenvatting

Langzaam Rijden Gaat Sneller is een nieuwe visie, gericht op het terugdringen van de negatieve effecten van mobiliteit op verkeersaders en het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit. Herinrichting van wegvakken en kruispunten, in combinatie met het terugdringen van snelheden, leidt tot een verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en de ruimtelijke kwaliteit. Fietsers en voetgangers kunnen veilig oversteken en wijken die voorheen door een verkeersader van elkaar gescheiden waren, worden weer samengevoegd. Er is niet alleen een rol weggelegd voor de verkeerskundige; ook stedenbouwkundigen leveren hun bijdrage. De belangen van beide partijen hoeven niet, zoals vaak gedacht wordt, tegenover elkaar te staan. De samenwerking kan juist een belangrijke meerwaarde opleveren. Op papier lijkt Langzaam Rijden Gaat Sneller veelbelovend. Inmiddels zijn pilots opgestart om het concept in de praktijk te beproeven. In Hilversum wordt het concept verder uitgewerkt vanwege de verwachte positieve effecten op de leefbaarheid en de lage kosten in vergelijking met andere alternatieven. In Apeldoorn wordt met name gekeken naar de stedenbouwkundige en verkeerskundige details. Hier wordt verwacht dat met name fietsers zullen profiteren in het nieuwe concept. Uit de ontwerpen van de pilot in Utrecht blijkt dat de herinrichting van het Bosboomplein mogelijkheden geeft voor het ontwikkelen van nieuwe functies. In Dordrecht is gekeken naar het gehele netwerk. Met behulp van simulaties werd daar aangetoond dat veel verkeerslichten zouden kunnen verdwijnen, onder gelijktijdige verbetering van de doorstroming. Dit artikel besluit met een visie op de verbreding van het concept: niet alleen oude stadsassen kunnen met Langzaam Rijden Gaat Sneller worden aangepakt. Het toepassingsgebied kan worden uitgebreid naar middelgrote en kleine kernen. Het relatief beperkte ruimtebeslag dat de kruispunten en ook wegvakken vragen, biedt kansen voor inrichting van het vrijgekomen gebied en het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

7 + 5 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20060784 pp ST (In: ST 20060784 CD-ROM)
Uitgave

In: Verkeerskundige werkdagen 2003, Ede, juni 2003, 8 p., 1 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.