Leidt webwinkelen tot meer mobiliteit? : quickscan naar de betekenis van internetwinkelen voor de mobiliteit.

Auteur(s)
Visser, J. & Francke, J.
Jaar
Samenvatting

Door de sterke groei van het internetgebruik kopen consumenten steeds vaker producten via webwinkels. De omzet van de handel via internet is in vijf jaar tijd meer dan verdrievoudigd. Naar verwachting gaat deze groei in de komende jaren verder door. Het winkelen via internet leidt tot een toename van thuisbezorging en minder winkelbezoek, maar het totale effect op de mobiliteit is nog klein. De pakketbezorgers en webwinkels zijn actief in het verbeteren van het thuisbezorgen door de realisatie van afhaalpunten en een betere afstemming met de klant via ICT. Thuisbezorging kan een stuk efficiënter als vervoerder en klant onderling het aflevertijdstip kunnen bepalen, bijvoorbeeld via webapplicaties. De pakketbezorgers zijn nu nog terughoudend als het gaat om dit soort ICT-diensten. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) op basis van een studie die het heeft uitgevoerd op verzoek van de programmadirectie Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM). Het KiM heeft een quickscan uitgevoerd naar de impact van internetwinkelen op de mobiliteit. De quickscan is uitgevoerd op basis van de beschikbare literatuur. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20141096 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid KiM, 2013, 6 p., 7 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.