LZV-ongevalsanalyse 2011-2013 : inclusief overzicht conclusies LZV-ongevallen in de periode 2007-2013.

Auteur(s)
ARCADIS Nederland BV
Jaar
Samenvatting

Sinds 2001 rijden er in Nederland zogeheten LZV’s: Langere en Zwaardere Vrachtwagens. De combinaties hebben een maximaal treingewicht van 60 ton (normaliter: 50 ton) en een maximale lengte van 25,25 meter (normaal 18,75 meter). In de afgelopen jaren is in stappen een steeds groter aantal LZV’s op het Nederlandse wegennet toegelaten. Inmiddels rijden er meer dan 1.000 LZV’s op de Nederlandse wegen en is ook het aantal bedrijventerreinen dat toegankelijk is voor LZV’s jaarlijks verder toegenomen. De verwachting is dat het aantal LZV’s, maar ook het aantal routes waarop LZV’s rijden, verder zal groeien. De minister van Infrastructuur en Milieu wil graag een vinger aan de pols houden, met name op het gebied van de verkeersveiligheid. Hoewel eerdere onderzoeken geen aanleiding geven om vraagtekens te zetten bij de verkeersveiligheid van dergelijke combinaties is het belangrijk om uit te sluiten dat een uitbreiding van het aantal LZV’s niet plots allerlei ongewenste risico’s met zich meebrengt. In 2009 en 2010 is hiervoor een monitoringsonderzoek uitgevoerd. In 2014 is een nieuw monitoringsonderzoek uitgevoerd waarin de ongevallen in de periode 2011-2013 zijn beschouwd. De resultaten hiervan zijn in deze rapportage weergegeven. Onderzocht is of de huidige inzet van LZV's op het Nederlandse wegennet leidt tot knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid, doorstroming en wegontwerp. De politieregistratie van ongevallen is als basis genomen voor de beantwoording van de onderzoeksvragen. Omdat het aantal ongevallen beperkt is, is elk ongeval individueel geanalyseerd. Daarnaast is een vergelijking gemaakt met de LZV-ongevallen in de periode 2007-2010 en de landelijke ontwikkeling van het aantal vrachtwagenongevallen in het algemeen over de periode 2007-2013. In de periode 2011-2013 zijn door de politie 10 ongevallen geregistreerd waarbij een LZV betrokken was. Bij drie van deze ongevallen is een persoon lichtgewond geraakt. Bij de overige ongevallen was sprake van uitsluitend materiële schade (UMS). Bij geen van de ongevallen was een kwetsbare verkeersdeelnemer betrokken. Niet alle ongevallen die plaatsvinden worden door de politie geregistreerd. Gezien de relatief hoge registratiegraad van ongevallen met ziekenhuisgewonden en doden is de kans klein dat er in de periode 2011-2013 nog meer ongevallen met een LZV hebben plaatsgevonden waarbij een dode of ziekenhuisgewonde is gevallen. In vergelijking met de ongevallen in de periode 2007-2010 laten de ongevallen in de periode 2011-2013 geen significante verschillen zien. In totaal hebben zich 29 ongevallen met LZV’s voorgedaan. Bij vijf van deze ongevallen is een persoon lichtgewond geraakt. Bij geen van de ongevallen is een persoon in het ziekenhuis opgenomen of overleden. In beide perioden (2007-2010 en 2011-2013) vinden de meeste ongevallen plaats op het autosnelwegennet. Bij een groot aantal ongevallen spelen de kenmerken die een vrachtwagen onderscheiden van een personenauto een rol. Het gaat daarbij onder meer om de grotere dode hoek en de lagere acceleratiesnelheid. Deze verschillen spelen een grotere rol dan de verschillen tussen een LZV en een reguliere vrachtwagencombinatie. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20150497 ST [electronic version only]
Uitgave

's-Gravenhage, Ministerie van Infrastructuur en Milieu, 2015, 35 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.