Make the network work.How do we get from policy to implementation? Sustainable Traffic Management is not easy to implement. On the basis of four cases we conclude that this can be explained by the (im) possibilities to limit projects in both time and content. Besides that the so called ‘what’s in it for me?’-factor plays a prominent part. The perspective in Sustainable Traffic Management is on the network. Then, also on a network basis, policy is formulated and network-measures are being laid down. This particularly doesn’t serve the interest of local road authorities. This can be resolved by timely transferring rule scenario’s s into operational traffic management scenarios. By doing this you kill the birds with the same stone; measures can be cut to the size of the street and we can make the network work. (Author/publisher) Nederlands abstract: De uitvoering van gebiedsgerichte verkeersprojecten verloopt niet zelden moeizaam. De vraag is waarom de stap van beleid naar uitvoering zo lastig te maken is. Op basis van een viertal praktijkcases concluderen we dat een belangrijke verklaring gelegen is in de (on)mogelijkheden projecten concreet af te bakenen in tijd en inhoud. Daarnaast speelt de what’s in it for me-factor een belangrijke rol: Bij gebiedsgerichte samenwerking wordt nu dat op netwerkniveau naar het verkeerssysteem wordt gekeken. Vervolgens wordt ook op netwerkniveau beleid geformuleerd en een bijbehorend netwerkgericht maatregelpakket vastgesteld. Vooral lokale, individuele wegbeheerders zien daardoor weinig directe baten van de samenwerking. Dit kan worden ondervangen door een tijdige overdracht van een regelstrategie tot de implementatie van losse operationele verkeersmanagementscenario’s. Bijkomend voordeel is dat op deze manier tijdig operationele kennis wordt ingezet om maatregelen op maat van de straat te snijden en om netwerk én samenwerking ook in de praktijk te laten (blijven) werken. (Author/publisher)
Samenvatting