Marketing van snelfietsroutes. Paper gepresenteerd tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010.

Auteur(s)
Christiaens, B.
Jaar
Samenvatting

In Nederland wordt, o.a. in het kader van Fiets filevrij, hard gewerkt aan de ontwikkeling van snelfietsroutes. Het Ministerie van V&W heeft hiervoor € 21 miljoen euro vrijgemaakt. Op snelfietsroutes kunnen fietsers de concurrentie aan met het autoverkeer omdat ze op een snelle manier van huis naar het werk fietsen. Bij de ontwikkeling van snelfietsroutes gaat het niet alleen om de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur maar nadrukkelijk ook om het vermarkten van de snelfietsroutes. Het project Fiets filevrij onderscheidt zich door actieve communicatie over de routes en het aanspreken van de doelgroep met acties; direct en indirect (via de bedrijven waar ze werken). De doelgroep wordt hierbij als automobilist benaderd en niet als fietser. Vanuit het project Fiets filevrij zijn op aantal — deels in ontwikkeling zijnde — snelfietsroutes al marketingacties uitgeprobeerd zoals de fietsbeloningsweek Zaanstad-Amsterdam, wedstrijd auto-fiets tijdens opening fietspad, proef met elektrische fietsen, fietsactie met Leontien van Moorssel, gratis fietskaart voor werknemers bedrijventerrein Daarnaast wordt vanuit Fiets filevrij wordt ook de campagne ‘rij 2-op-5’ landelijk uitgerold. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20101949 nn ST [electronic version only]
Uitgave

In: Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010, 2 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.