Marktonderzoek KenPro

Onderzoek naar de behoefte aan een analysemodel voor onveiligheidscijfers
Auteur(s)
Hummel, Drs. ing. T
Jaar
Al geruime tijd beschikt de SWOV over kencijfers die het niveau van onveiligheid op verschillende wegtypen beschrijven. Deze kencijfers, uitgedrukt in aantallen slachtoffers of ongevallen per voertuigkilometer, bieden de mogelijkheid om knelpunten te lokaliseren en verschillende ontwerp- en beleidsalternatieven onderling te vergelijken. Bij de berekening van kencijfers in 1996 is door de SWOV voor het eerst gebruik gemaakt van het intern ontwikkelde programma KenPro. Dit programma biedt de mogelijkheid om op een flexibelere manier kencijfers voor de verkeersveiligheid te bepalen. De gebruiker kan zelf de te onderscheiden wegkenmerken selecteren, waarna voor het desbetreffende wegtype een kencijfer wordt berekend op basis van actuele ongevallen- en verkeersgegevens. Behalve de schatting van het gemiddelde ongevalsrisico, geeft KenPro ook de spreidingswaarden bij het kencijfer. De gebruikte rekenmethodiek geeft dus een statistisch verantwoorde, normatieve basis voor vergelijking, evaluatie en prognose van de verkeersonveiligheid. Op dit moment wordt KenPro nog slechts voor gebruik binnen de SWOV ingezet. Door de gebleken meerwaarde en het gebruiksgemak van KenPro, is de indruk ontstaan dat KenPro ook voor andere gebruikers een waardevol instrument zou kunnen zijn. In deze studie is nagegaan of er behoefte bestaat onder wegbeheerders en adviseurs aan een rekenmodel als KenPro. Ook is onderzocht of de potentiële gebruikers eisen stellen die wellicht zouden moeten leiden tot aanpassing of verbetering van het programma. Daarna is een raming gemaakt van de kosten die gemaakt moeten worden om een definitieve versie van KenPro onder andere gebruikers te verspreiden. Uit een onderzoek onder diverse groepen potentiële gebruikers is gebleken dat wegbeheerders en adviesbureaus grote belangstelling hebben voor het programma KenPro. Voordat het programma echter onder andere gebruikers kan worden verspreid, zal het huidige prototype op een aantal aspecten moeten worden aangevuld en verbeterd. Een deel van de wensen en suggesties is aangedragen door potentiële gebruikers die bij demonstratiebijeenkomsten aanwezig zijn geweest. De verbeteringen van het programma betreffen voor een belangrijk deel visuele verbeteringen en aanpassingen die de flexibiliteit verder vergroten. Geschat wordt dat verbetering/aanpassing van het programma bij uitbesteding 2,5 tot 3 ton zal gaan kosten. Het huidige prototype is gevuld met gegevens voor verkeersaders binnen de bebouwde kom. Indien het programma onder andere weggebruikers wordt verspreid, zullen de gegevens voor andere wegtypen aan deze databank moeten worden toegevoegd. Als de lagere-orde-wegen bij deze aanvulling buiten beschouwing worden gelaten, zal de aanvulling 2,2 tot 2,7 ton gaan kosten
Market research involving KenPro; A study into the need for an analysis model for safety figures For some time, the SWOV Institute for Road Safety Research has had at its disposal key risk indexes that describe the level of safety on various types of road. These key risk indexes, expressed in the numbers of casualties or accidents for every vehicle kilometre, offer the possibility to localise problems and to compare various design and policy alternatives. In 1996, KenPro, a program developed within SWOV, was used for the first time to calculate the key risk indexes. This program offers the possibility of determining the key risk indexes for road safety in a more flexible way. In this program, the user him/herself can select the road characteristics to be distinguished so that a key risk index will then be calculated based on up-to-date accident and traffic data for that type of road. In addition to the estimate of the average risk for accident, KenPro also provides the dispersion values for the key risk index. The calculation method thus provides a statistically sound, normative basis for comparison, evaluation and prognosis of the degree of road safety. At this time, KenPro is being used only within the SWOV Institute for Road Safety Research. Due to the program's proven advantages and its user-friendliness, however, there is a growing impression that KenPro might be a valuable instrument for other users as well. This study examines whether a need exists among road authorities and consultants for a calculation model such as KenPro. Also investigated was whether potential users would have requirements that might demand making modifications or improvements in the program. Then, an estimate was made of the costs that would be necessary to distribute a final version of KenPro among other users. A study conducted among various groups of potential users showed that road authorities and consulting firms are very much interested in the KenPro program. Before the program could actually be distributed among other users, however, certain aspects of its current prototype would have to be supplemented and improved. Some of the wishes and suggestions were brought forward by potential users who attended demonstration meetings. Asignificant number of these improvements for the program involve visual improvements and modifications that will further increase flexibility. It is estimated that making these improvements and modifications of the program would cost NLG 250,000 to NLG 300,000. The current prototype contains data for major roads inside urban areas. If the program would be distributed among other users, the data for other types of roads would have to be added to this databank. If the lower-order roads would be excluded from this supplementation, this would cost NLG 220,000 to NLG270,000
Rapportnummer
R-98-24
Pagina's
34
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.