Meer mobiliteit met minder meters : knooppuntsvormen aan de meetlat.

Auteur(s)
Linders, S.F. & Elbers, J.A.C.M.
Jaar
Samenvatting

Dit onderzoek beoordeelt alternatieven voor knooppunten op autosnelwegen op afwikkeling en inpasbaarheid. Het aanleggen van nieuwe verbindingsbogen is een vaak toegepaste oplossing die echter veel ruimte inneemt. Wellicht dat een krappere verbindingsboog hetzelfde resultaat bereikt terwijl er op ruimte en kosten wordt bespaard. Ook het beter benutten van het knooppunt behoort tot de mogelijkheden die de situatie kunnen verbeteren en tevens kosten- en ruimtebesparend zijn. Het onderzoek geeft aan dat het accent bij een aanpassing van een klaverblad moet liggen op het aanpakken van potentiële bottlenecks en minder op het garanderen van een hoge comfortsnelheid door het knooppunt heen. Een goed knooppunt voorziet in de gewenste hoeveelheid capaciteit, bevat een redelijke buffer in geval van file om onnodige terugslag te voorkomen en gebruikt zo min mogelijk ruimte. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

9 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20060784 c ST (In: ST 20060784 CD-ROM)
Uitgave

In: Verkeerskundige werkdagen 2003, Ede, juni 2003, 9 p., 8 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.