Meer veiligheid mogelijk op gebiedsontsluitingswegen.

Auteur(s)
Dijkstra, A.
Jaar
Samenvatting

Gebiedsontsluitingswegen — de huidige 50- en 80km/uur-wegen — behoren nog steeds tot de gevaarlijkste wegen. De ontwerprichtlijnen voor deze wegen worden sterk verschillend toegepast. Een kwantitatieve onderbouwing van de richtlijnen en een beter georganiseerd ontwerpproces kan duidelijker maken in welke situaties en op welke manier het verantwoord is om van de richtlijnen af te wijken. Om de ernst van de afloop van ongevallen te verminderen, is een systeem van veilige snelheden voor gebiedsontsluitingswegen aan te bevelen. Een dergelijk systeem kan leiden tot bijvoorbeeld lagere snelheidslimieten op kruispunten dan op wegvakken. Kruispuntveiligheid laat zich voornamelijk karakteriseren door het kruispunttype, het aantal passerende motorvoertuigen en de intensiteitsverhoudingen tussen de kruisende verkeersstromen. De combinatie van deze kenmerken kan behulpzaam zijn bij een afweging tussen kruispuntvormen. Ook zijn kenmerken geselecteerd die de veiligheidseffecten laten zien bij het veranderen van een kruispuntontwerp. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20150538 w ST (In: ST 20150538 [electronic version only])
Uitgave

In: Vernieuwing in verkeerskunde : Nationaal verkeerskundecongres 2014, Jaarbeurs, Utrecht, 12 november 2014, 13 p., 31 ref.

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.