Meerjarenplan Verkeersveiligheid 2012-2015.

Auteur(s)
Gemeente Amsterdam, Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer dIVV
Jaar
Samenvatting

In de afgelopen vijftig jaar is het aantal dodelijke verkeersongevallen in Amsterdam flink gedaald, van jaarlijks meer dan 100 naar ongeveer 15 slachtoffers. Echter, uit een nieuw onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat het aantal ernstig gewonden veel hoger is dan het aantal dat in de voorgaande jaren in de landelijke database werd weergegeven Na een daling tot 2001 is het aantal ernstig gewonden een paar jaar op een gelijk niveau gebleven. Vanaf 2006 is het aantal ernstig gewonden gestegen van 785 tot ongeveer 950 in 2009. Veruit het grootste deel van de ernstig gewonden zijn fietsers (56%). Sinds 2000 is het aantal fietsslachtoffers ook het sterkst gestegen. Het aandeel ernstig gewonde brom- en snorfietsers is ook opvallend (16%), zeker omdat brom- en snorfietsen nog relatief weinig worden gebruikt. Het risico om slachtoffer te worden van een verkeersongeval is het grootst voor pubers (16 en 17 jaar) en jong volwassenen (18 t/m 24 jaar). Ongevallen zijn in 42% van de gevallen toe te schrijven aan voorrangsfouten. Hoewel dit een menselijke fout is, ligt hier nog wel een opgave om de voorrangsfouten door een betere inrichting van de infrastructuur zo veel mogelijk te voorkomen. Dat kan o.a. door de snelheid op kruispunten te verlagen en door de voorrangssituatie op kruispunten te benadrukken. Andere veelvoorkomende oorzaken zijn een te hoge snelheid (vooral door bromen snorfietsers) en weggebruikers die door rood licht rijden. Recent onderzoek van de SWOV toont aan dat er nog een opvallend grote groep ongevallen is waarbij geen ander voertuig is betrokken. Deze zogenaamde enkelvoudige ongevallen komen vooral veel voor bij fietsers en brom- en snorfietsers. Enkelvoudige ongevallen kunnen ontstaan door bijvoorbeeld paaltjes, losliggende stoeptegels, zachte bermen, etc. Het aantal blackspots is de laatste jaren sterk gedaald van 167 in de periode 1999-2001 naar 66 in de periode 2007-2009. Van de 50 km/h-wegen op het regionaal netwerk fiets is 23 % nog niet ingericht volgens de richtlijnen van Duurzaam Veilig 3. Op het deel dat niet Duurzaam Veilig is ingericht (50 km/ h-wegen zonder vrijliggende fietspaden) zijn twee keer zo veel verkeersslachtoffers per kilometer gevallen als op het Duurzaam Veilige deel van dit netwerk. Sinds 1998 zijn veel kruispunten in Amsterdam veiliger gemaakt. Dit is terug te zien in een daling in het aantal ongevallen op deze kruispunten. De daling heeft echter niet geleid tot een daling van het totaal aantal ongevallen in Amsterdam. Er is vooral een stijging te zien van het aantal ernstige fietsslachtoffers en brom- en snorfietsslachtoffers. De stijging van het aantal ongevallen heeft voor een deel te maken met een toename van het aantal inwoners (30.000 tussen 2001 en 2008), maar ook het aantal ongevallen per inwoner van Amsterdam is gestegen. Dit komt onder andere door een toename van het fietsgebruik (kwetsbare verkeersdeelnemers), vooral binnen de ring A10 en een toename van het bromen snorfietsgebruik. Er wordt een verdere groei van het fietsverkeer verwacht en daarbij komt de sterke groei van tweewielers met een hoge snelheid (brom- en snorfietsers en elektrische fietsen) die van dezelfde infrastructuur gebruik moeten maken. Dit betekent dat er veel moet gebeuren om het aantal verkeersongevallen te beperken. Voor dit meerjarenplan wordt vastgehouden aan de doelstelling die in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid van het ministerie is opgenomen. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20120131 [electronic version only]
Uitgave

Amsterdam, Gemeente Amsterdam, Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer dIVV, 2011, 64 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.