Het nieuwe PVVP van de provincie Zeeland, “Mobiliteit op maat” stelt niet de afzonderlijke netwerken per modaliteit centraal, maar het (verkeerskundig) functioneren van typen gebieden. De kern van de visie bestaat uit zeven gebiedsprofielen, zeven soorten gebieden waarin een bepaalde (ruimtelijke, economische, landschappelijke) functie of eigenschap doorslaggevend is voor de inrichting van het verkeers- en vervoersysteem. Voor die verschillende typen gebieden is beschreven welke samenspel de auto, het openbaar vervoer en de fiets moeten leveren. De accenten zijn vertaald in typen maatregelen, waarbij per type is aangegeven welke doelen en effecten beoogd worden, welke output geleverd moet worden en in welke indicatoren die effecten en output uitgedrukt worden. Daaruit blijkt, dat er nauwelijks instrumenten zijn om het proces van output naar effect te beïnvloeden. Voorgesteld wordt om onder de noemer van mobiliteitsmanagement nieuwe instrumenten, gebaseerd op marketingtechnieken te ontwikkelen. Tenslotte wordt ingezoomd op een filosofie om op netwerkniveau een kosten-batenanalyse van verkeersveiligheidsprojecten toe te passen. Daarvoor wordt het product van slachtofferdichtheid en slachtofferrisico voorgesteld. (Author/publisher)
Samenvatting