Mobiliteitseffecten lokale fietsmaatregelen.

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

Bij V&W is behoefte aan een beter inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van fietsbeleid. Is er (nog) veel `beinvloedingsruimte' op dit terrein en wat schieten we er precies mee op als meer mensen de fiets nemen? In discussie tussen DGP-MDV en AVV over dit onderwerp kwamen twee vragen naar voren waarop middels een beknopt verkennend onderzoek meer helderheid zou moeten komen: Vraag 1: In welke mate zijn de – soms aanzienlijke – verschillen in fietsaandeel per gemeente terug te voeren op verschillen in beleidsaanpak? Vraag 2: Wat draagt verhoging van het fietsaandeel precies bij aan verbetering van het afwikkelingsniveau op het wegennet ? Men name op het HWN en de verknopingspunten daarvan met het OWN? In dit onderzoek wordt dus niet (gericht) ingegaan op de (onmiskenbaar) grote bijdrage die de fiets kan leveren aan milieu- en gezondheidsdoelstellingen. Ook blijft de fiets als vervoermiddel in het voortraject van OV-verplaatsingen buiten beschouwing. Alvorens op de gestelde vragen in te gaan wordt de marktpositie van de fiets gemarkeerd (hoofdstuk 2) en wordt het fietsbeleid van de afgelopen jaren tegen het licht gehouden (hoofdstuk 3). In hoofdstuk 4 komen de verschillen in fietsaandeel tussen gemeenten aan de orde. Zijn die terug te voeren op verschillen in beleidsaanpak? In hoofdstuk 5 wordt de mogelijke bijdrage van de fiets aan het afwikkelingsniveau op het (hoofd)wegennet belicht. In hoofdstuk 6 worden conclusies getrokken. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

5 + 11 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20040958 ST [electronic version only]
Uitgave

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 2004, 36 p., 11 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.