Mobiliteitseffecten van verkeersveiligheidsmaatregelen : ten behoeve van een kosten batenanalyse. In opdracht van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV.

Auteur(s)
ECORYS Transport
Jaar
Samenvatting

In het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP) is de veiligheidstaakstelling opgenomen om het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden in 2010 te reduceren met respectievelijk 30 en 25 procent ten opzichte van de situatie in 1998. Er is inmiddels een groot aantal maatregelen gedefinieerd in het NVVP en aanvullende SWOV studies. Het project KBA Verkeersveiligheid beoogt de maatregelen te analyseren met een maatschappelijke kosten baten analyse (KBA). Met behulp van de KBA ontstaat inzicht in het maatschappelijk rendement van de verkeersveiligheidsmaatregelen en de vraag welk pakket van maatregelen het meest optimaal is. Bij de bepaling van het meest optimale pakket wordt rekening gehouden met eventuele budgetrestricties en eisen voor slachtofferreductie. Naast een effect op de verkeersveiligheid, hebben maatregelen ook effect op de mobiliteit (vervoerwijzekeuze, aantal kilometers) en het milieu (rijgedrag, uitstoot, aantal gereden kilometers, wagenpark). Het doel van deze rapportage is het bieden van een leidraad waarmee de mobiliteitseffecten van de verkeersveiligheidsmaatregelen bepaald kunnen worden. In de CE-rapportage wordt een leidraad voor milieu-effecten gepresenteerd. In hoofdstuk 2 beschrijven we beknopt de werking van de KBA en de plaats van de mobiliteitseffecten hierin. In de navolgende hoofdstukken gaan we in op de mobiliteitseffecten en de waardering hiervan. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

3 + 5 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20021576 ST [electronic version only]
Uitgave

Rotterdam, ECORYS Transport, 2002, 31 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.