Op de A9 tussen knooppunt Badhoevedorp en knooppunt Raasdorp is deze zomer een spitsstrook aangelegd. Dit ging gepaard met drie weken capaciteitsreductie en daarmee kans op verkeershinder. Met behulp van de ToeKan-methodiek heeft Rijkswaterstaat Noord-Holland op een gebiedsgerichte wijze de omgeving betrokken bij het zoeken naar oplossingen. Tijdens twee omgevingsbijeenkomsten zijn de hoofdstromen en doelgroepen op de A9 in beeld gebracht. Vervolgens is per doelgroep geanalyseerd welke oplossingen het meest kansrijk zijn. Hieruit is een pakket van mobiliteitsbeïnvloedende maatregelen naar voren gekomen, dat bestond uit omleidingsroutes, extra inzet van lijnbussen en uitgebreide publiekscommunicatie. Ook is door middel van slim bouwen de capaciteit van het werkvak geoptimaliseerd. Dankzij het slim bouwen en het pakket aan mobiliteitsbeïnvloedende maatregelen is er nauwelijks hinder opgetreden tijdens de werkzaamheden. Met name de omleidingsroutes zijn veel gebruikt. De aanpak met de ToeKan-methodiek is door zowel Rijkswaterstaat als door de omgevingspartijen goed gewaardeerd. (Author/publisher)
Samenvatting