Aan de Tweede Kamer is door de Minister van Infrastructuur en Milieu de belofte gedaan ook in de derde proefperiode, de zogenaamde Ervaringsfase, de toelating van Langere en Zwaardere Vrachtvoertuigen (LZV’s) te monitoren, met name de effecten op de verkeersveiligheid en de modal split. In 2008 is een monitoring opdracht uitgevoerd naar reverse modal shift effecten als gevolg van de inzet van LZV’s (nulmeting). NEA heeft in opdracht van Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) de éénmeting uitgevoerd. Dit onderzoek moet inzicht geven in eventuele verschuivingen van spoorvervoer en/of binnenvaart naar wegvervoer als gevolg van de komst van LZV’s. Aan het onderzoek hebben 51 terminals, 7 rederijen en 30 container transportbedrijven meegewerkt. Daarnaast hebben 10 logistiek dienstverleners deelgenomen die reeds ervaring hebben met LZV’s. Door middel van diepte interviews de ervaringen meegenomen in het onderzoek. (Author/publisher)
Samenvatting