Monitoring verkeersveiligheid Langere en Zwaardere Vrachtwagens LZV's 2010.

Auteur(s)
Stegeman, J. Rakic, B. & Kindt, M.
Jaar
Samenvatting

Sinds 2001 rijden er in Nederland zogeheten LZV’s: Langere en Zwaardere Vrachtwagens. Omdat niet op eerdere ervaringen kon worden voortgebouwd is er eerst een praktijkproef geweest. Vervolgens is de toelating van LZV’s stapsgewijs verder uitgebreid. Vanaf 1 november 2007 is de ervaringsfase voor LZV’s ingegaan. Dit betekent dat voor het eerst op grote schaal met LZV’ s wordt gereden. Op 1 juli 2010 hadden 153 bedrijven een ontheffing en hebben 397 trekkende voertuigen een geldige vrijstelling om te mogen rijden als LZV-combinatie. De verwachting is dat de komende tijd het aantal LZV’s, maar ook het aantal routes waarop LZV’s rijden, gestaag toe zal nemen. De minister van Infrastructuur en Milieu wil graag een vinger aan de pols houden, met name op het gebied van de verkeersveiligheid. Hoewel eerdere onderzoeken geen aanleiding geven om vraagtekens te zetten bij de verkeersveiligheid van dergelijke combinaties is het belangrijk om uit te sluiten dat een uitbreiding van het aantal LZV’s niet plots allerlei ongewenste risico’s met zich meebrengt. In 2009 is voor het eerst een monitoringsonderzoek uitgevoerd. In 2010 is een nieuw monitoringsonderzoek uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn in deze rapportage weergegeven. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20110403 ST [electronic version only]
Uitgave

[Delft], Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS, 2010, 115 p. + bijl., 27 ref.; dvs1210re121

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.