Nachtelijk openbaar vervoer belicht : wenselijk, maar ook haalbaar?

Auteur(s)
Eerdmans, D.A. & Nanninga, H.
Jaar
Samenvatting

Nocturnal public transport enlightened. Desirably, but is it also feasable? Public transport in the Netherlands mainly operates between 6 AM and 11 PM. Night services are very limited, despite an existing transport demand during (weekend) nights. Night buses can only be found in and around large cities and around some discotheques. In addition, Dutch Railways (NS) operates a night train service between the large Randstad cities and Schiphol Airport. In this article the possibilities for more public transport at night are explored, focusing on interregional transport between large and medium-sized cities. A method for calculating the demand for noctural public transport is described and validated. This method is then applied to a connection between the Randstad and the Brabant province. This connection turns out to be profitable during weekend nights, when operated by coach. General recommendations based upon the aforementioned case study include making provisions for allowing unsubsidized nocturnal buses when tendering public transport. (Author/publisher) Nederlands abstract: Openbaar vervoer hebben we in Nederland doorgaans tussen 6 en 23 uur. Nachtbussen en -treinen rijden sporadisch, ondanks de vraag naar vervoer, en dan nog met name in het weekend. Nachtvervoer rijdt voorlopig alleen rond de grote steden, vanuit sommige discotheken en op het spoor; het alom bekende NS-Nachtnet tussen de grote steden en Schiphol. In dit artikel beschrijven we een methodiek die de vervoerwaarde en de rentabiliteit van nachtelijk OV op eenvoudige wijze inschat. De methodiek is als case study toegepast op een verbinding tussen de Randstad en Brabantse steden. Hieruit blijkt dat de verbinding in de weekendnachten winstgevend kan zijn bij exploitatie met bussen. Op basis van de case study doen we tevens een aantal algemene aanbevelingen, waaronder het gedogen van nachtvervoer in concessies om zo marktinitiatieven te stimuleren. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20051732 d13 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Uitgave

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 4, p. 1181-1198, 7 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.