Nederlands Fietsbeleid door een buitenlandse bril. Paper gepresenteerd tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010.

Auteur(s)
Tiemens, H.
Jaar
Samenvatting

De toekenning van de titel Fietsstad 2008 aan Houten leidde tot nog meer nationale en internationale belangstelling voor het nog steeds revolutionaire verkeersconcept, waarin voetgangers en fietsers centraal zijn geplaatst en het autoverkeer binnen de stad op de tweede plaats komt. Met de ontvangst van de titel was een belangrijke doelstelling van het fietsactieprogramma "Houten demarreert" bereikt. Reden om achterover te leunen? Zeker niet. Ook in de Fietsstad loopt het fietsgebruik terug. Wat moeten we in Houten doen om deze daling tegen te gaan en wat kunnen andere gemeenten daar van leren? Als internationaal "Bicycle ambassador Fietsberaad" was ik in de gelegenheid om in verschillende buitenlanden een kijkje te nemen hoe men daar omgaat met de wens om het fietsen te stimuleren. Uit voorbeelden uit Japan, Ierland, Denemarken en België zijn lessen te leren die we niet alleen in de Fietsstad Houten, maar ook in de rest van Nederland kunnen toepassen. Meer dan infrastructuur is verbetering van de fietscultuur en verbreding in de eigen organisatie nodig om het fietsgebruik in stand te houden en te verhogen. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20101949 ff ST [electronic version only]
Uitgave

In: Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010, 8 p., 21 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.