In deze paper zijn de mogelijkheden beschreven om te komen tot een selectie van maatregelen op locaties waar het snelheidsgedrag niet strookt met de weginrichting en/of waarbij het wegbeeld een te hoge snelheid oproept. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de methode van ‘Veilige Snelheden en Geloofwaardige Snelheidslimieten’. Voor een gedragen snelheidsaanpak door weggebruikers staat naast een veilige inrichting een geloofwaardige snelheidslimiet centraal. Doordat op gestructureerde wijze de verkeerssituatie wordt beoordeeld, blijkt de meerwaarde voor de wegbeheerder groot te zijn. De werkwijze leidt tot goed onderbouwde verbetervoorstellen voor de complexe problematiek rond snelheidsbeheersing en voor verbetering van de verkeersveiligheid. Daarnaast levert het een bijdrage in de consistentie in gekozen oplossingen op routeniveau, waardoor voor de weggebruiker een herkenbare en geloofwaardige wegsituatie ontstaat. (Author/publisher)
Samenvatting