Nota Mobiliteit. Deel II: Resultaten inspraak en advies.

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

De Nota Mobiliteit is een nationaal verkeers- en vervoersplan op grond van de Planwet Verkeer en Vervoer (1998) en is de opvolger van het huidige Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV-2). In de Nota Mobiliteit wordt het ruimtelijk beleid, zoals vastgelegd in de Nota Ruimte, verder uitgewerkt en wordt het verkeers- en vervoersbeleid beschreven. De basisgedachte van de Planwet is dat alle overheden in onderling overleg de koers van het verkeers- en vervoers-beleid ontwikkelen en dus ook gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de uitvoering ervan. Die gezamenlijke koers legt het kabinet vast in de Nota Mobiliteit. Om die reden heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat frequent overleg met de decentrale overheden tijdens de totstandkoming van deel I en deel III en de Nota Mobiliteit. De nota doorloopt de procedure van een planologische kernbeslissing (PKB) in de zin van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) en heeft een geldigheidsduur van vijftien jaar vanaf het moment dat de nota in werking treedt. De PKB-tekst en essentiële onderdelen van het beleid zijn opgenomen achter in deze nota. Dat deel bestaat uit zowel de ruimtelijke reserveringen voor hoofdinfrastructuur op de plankaarten als de essentiële onderdelen van het nationaal verkeers- en vervoersbeleid. De andere overheden moeten deze reserveringen laten doorwerken in hun streek- en bestemmingsplannen. Voor de essentiële onderdelen geldt, volgens de Planwet verkeer en vervoer, dat ze moeten worden uitgewerkt in beleid en plannen van de rijksoverheid en de decentrale overheden. De verkeers- en vervoersplannen van de provincies en de WGR-plusregio’s[1] worden vastgesteld binnen anderhalf jaar nadat de PKB Nota Mobiliteit in werking is getreden.De essentiële onderdelen zijn bovendien ‘beslissingen van wezenlijk belang’ (artikel 3 Besluit RO 1985). Dit houdt in dat deze onderdelen alleen gewijzigd kunnen worden door een nieuwe PKB-procedure (gedeeltelijke of integrale herziening van de PKB). De Nota Mobiliteit bevat geen concrete beleidsbeslissingen in de zin van artikel 2a, lid 1 WRO, waardoor geen sprake is van besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Beroep tegen de Nota Mobiliteit ingevolge artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht staat daarom niet open. Een uitvoeringsagenda is als bijlage bij PKB-deel III gevoegd. De tekst van deze versie is identiek aan die van de SDU-versie (kamerstukken 2004-2005, 29644 nr. 13). Bij onverhoopte verschillen geldt de SDU-versie. Leeswijzer: Dit is PKB deel II van de Nota Mobiliteit. Op 30 september heeft de minister van Verkeer en Waterstaat het beleidsvoornemen van de Nota Mobiliteit verzonden aan de Tweede Kamer. Tevens heeft de minister de Nota Mobiliteit gepresenteerd aan de pers en aan de externe relaties van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dit heeft zij samen gedaan met haar collega van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM). Hiermee is deel I van de Planologische Kern-beslissing (PKB), conform artikel 2a WRO, afgerond. Dit deel I heeft gedurende de periode van 18 oktober tot 31 december 2004 ter inzage gelegen om een ieder de mogelijkheid te geven te reageren. In totaal zijn 147 verschillende inspraakreacties binnengekomen. Deze zijn samengevat door het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat in het rapport “Hoofdlijnen uit de inspraak op de Nota Mobiliteit”. Naast de inspraakreacties hebben een drietal organisaties advies uitgebracht op de Nota Mobiliteit PKB deel I. Dit zijn: • de Raad voor Verkeer en Waterstaat; • de Sociaal Economische Raad; • en de Overlegorganenen Verkeer en Waterstaat. In deze Nota Mobiliteit PKB deel II “Resultaten Inspraak & advies” zijn de hoofdlijnen uit de inspraak en de samenvattingen en/of conclusies van de adviezen van bovenstaande organisaties gebundeld. Dit deel II is gelijktijdig verschenen met deel III van de Nota Mobiliteit: het kabinetsstandpunt. Hierin staat het definitieve beleidsvoorstel aan de Tweede Kamer. In een bijlage van deel III wordt ingegaan op de reacties en adviezen en wordt aangegeven wat er mee gedaan is.

Publicatie aanvragen

1 + 17 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20062369 ST [electronic version only]
Uitgave

's-Gravenhage, Ministerie van Verkeer en Waterstaat / Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer VROM, 2005, 40 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.