Nota Mobiliteit : naar een betrouwbare en voorspelbare bereikbaarheid : PKB deel IV [: essentiële onderdelen van beleid].

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

De Nota Mobiliteit werkt het ruimtelijk beleid, zoals beschreven in de Nota Ruimte, verder uit en beschrijft de hoofdlijnen van het nationale verkeers- en vervoersbeleid voor de komende decennia. Uitgangspunt daarbij is dat mobiliteit een noodzakelijke voorwaarde is voor economische en sociale ontwikkeling. Een goed functionerend systeem voor personen- en goederenvervoer en een betrouwbare bereikbaarheid van deur tot deur zijn essentieel om de economie en de internationale concurrentiepositie van Nederland te versterken. De Nota Mobiliteit geeft aan op welke wijze dit gebeurt. Bij de Nota Mobiliteit is ook een Uitvoeringsagenda uitgebracht, waarin is beschreven hoe het rijk de komende jaren concreet - met decentrale overheden, bedrijven, burgers, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen – uitvoering geeft aan het in de Nota Mobiliteit geschetste beleid. Najaar 2008 zal een nieuwe gezamenlijke agenda worden uitgebracht. De Nota Mobiliteit is een nationaal verkeers- en vervoersplan op grond van de Planwet Verkeer en Vervoer (1998) en is de opvolger van het huidige Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV-2). De hoofdlijnen van het verkeers- en vervoersbeleid voor de komende vijftien jaar zijn in de Nota Mobiliteit vastgelegd. Deze planologische kernbeslissing (PKB) heeft een procedure doorlopen overeenkomstig de Wet op de ruimtelijke ordening. In totaal zijn er 147 inspraakreacties op de Nota gekomen en hebben vijf organisaties advies uitgebracht. Dat zijn: de Raad voor Verkeer en Waterstaat, de Sociaal Economische Raad, het Overlegorgaan Verkeer en Waterstaat, het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit en tenslotte het OV-beraad. De op basis van inspraakreacties en adviezen bijgestelde Nota Mobiliteit is behandeld in de Tweede Kamer. De Nota is op maandag 28 november 2005 en maandag 12 december behandeld door de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat in de Tweede Kamer. Dit heeft tot een aantal (amenderende) moties geleid van de Tweede Kamer en een aantal toezeggingen van de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Deze zijn verwerkt in de PKB-tekst van de Nota Mobiliteit, wat heeft geleid tot de Nota Mobiliteit PKB deel IIIA. De brief aan de Tweede Kamer met een toelichting op de wijzigingen is opgenomen als bijlage 1 bij deze PKB. Op dinsdag 20 december heeft de Tweede Kamer gestemd over deze PKB deel IIIA en is deze aangenomen. De nota kreeg steun van de fracties van CDA, PvdA, VVD, D66, Christen Unie, SGP, Groep Nawijn, Groep Wilders en Groep Lazrak. Op 14 februari 2006 heeft de Eerste Kamer de PKB IIIA Nota Mobiliteit goedgekeurd en is PKB deel IV overeenkomstig vastgesteld. De PKB treedt in werking op 21 februari 2006. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht is tegen het besluit geen b99933ezwaar en beroep mogelijk. Binnen anderhalf jaar vanaf dat moment stellen Provincies en WGR-plusregio's de provinciale en regionale verkeers- en vervoerplannen vast. Zij geven daarin aan welke bijdrage zij leveren aan de nationale doelen voor 2010 tot 2020.

Publicatie aanvragen

2 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20070023 ST [electronic version only]
Uitgave

's-Gravenhage, Ministerie van Verkeer en Waterstaat / Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer VROM, 2006, 37 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.