Samen met het ministerie van Economische Zaken heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat eind jaren negentig het initiatief genomen tot het Onderzoeksprogramma Economische Effecten Infrastructuur (OEEI). Dit heeft begin 2000 geresulteerd in de leidraad voor het opstellen van een Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI), welke in april 2000 naar de Tweede Kamer is gestuurd. De leidraad is sindsdien toegepast bij alle speciale rijksprojecten. Begin 2002 zijn de ervaringen met de leidraad geëvalueerd. Uit de evaluatie blijkt dat het opstellen van overzichten van effecten op basis van kosten-batenanalyse heeft bijgedragen aan een verdere transparantie en verzakelijking van de beleidsinformatie over infrastructuur. In het evaluatierapport wordt echter ook een aantal verbeterpunten genoemd. Deze zijn door de betrokken ministeries omgezet in de actieagenda OEI. De actieagenda OEI geeft ondermeer aan dat op de volgende procesmatige thema’s (meer) duidelijkheid zou moeten komen: 1. Het toepassingsbereik van OEI; 2. De mate van institutionalisering van OEI in wet- en regelgeving; 3. De positie van een OEI op basis van een kosten-batenanalyse ten opzichte van de Trajectnota / Milieueffectrapportage en het inhoudelijk en qua timing beter op elkaar afstemmen van beide instrumenten; 4. De vraag of er gebruik zal worden gemaakt van een permanente onafhankelijke toetsingscommissie. In deze notitie wordt achtereenvolgens op bovenstaande thema’s ingegaan. (Author/publisher)
Samenvatting