Onderbouwing bij de communicatierichtlijn : inzet van verkeersmanagementmaatregelen.

Auteur(s)
Bergevoet, L. & Tertoolen, G.
Jaar
Samenvatting

Het vijfde Werkplan uit het Eerste Meerjarenplan Verkeersveiligheid 2011-2015 is de laatste uit deze reeks, maar niet de laatste uit de Friese Strategie Verkeersveiligheid 2010-2025. Het College van Gedeputeerde Staten heeft in september 2014 besloten om goedkeuring (en budget) te hechten aan het Tweede Meerjarenplan Verkeersveiligheid 2016-2020. Een volgende reeks van vijf werkplannen vormt dus de uitdaging voor de toekomst. De manier waarop weggebruikers verkeersmanagementmaatregelen beleven, is mede bepalend voor hun gedrag en daarmee voor de effectiviteit van verkeersmanagement. Daarom is het voor Rijkswaterstaat belangrijk te weten hoe maatregelen overkomen op de weggebruiker. Communicatie kan bijdragen aan de effectiviteit van verkeersmanagementmaatregelen (VMM). Op dit moment bestaat er binnen Rijkswaterstaat echter geen eenduidig beleid voor communicatie rondom VMM. Verkeerscentrales of regio’s vullen de communicatie naar eigen inzicht in. De communicatierichtlijn moet bijdragen aan eenduidige en effectieve communicatie rondom vier maatregelen: 1. Afkruisen van een (spits)strook 2. Snelheidsdekens 3. Blokrijden 4. Reistijdinformatie op tekstdragers De vier maatregelen hebben gemeen dat ze worden ingezet om de doorstroming te verbeteren. De eerste drie maatregelen doen dit door de weggebruiker bepaald gedrag op te leggen. In het geval van reistijdinformatie gebeurt dit door de weggebruiker te verleiden een bepaald traject te kiezen. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20160551 ST [electronic version only]
Uitgave

Utrecht, XTNT Experts in Traffic and Transport, 2009, 55 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.