Onderzoek SNM Hopper campagne.

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

Stichting Natuur & Milieu heeft Kien onderzoek opdracht gegeven een onderzoek te laten uitvoeren met betrekking tot de Hopper campagne. Het doel van het onderzoek is inzicht te verschaffen in voorkeur, gebruik en beleving t.a.v. de voor Nederlanders beschikbare vervoersmiddelen. PanelWizard Direct is het onderzoekspanel van Kien onderzoek en telt ruim 20.000 leden van 16 jaar en ouder. Met behulp van dit onderzoekspanel kunnen vragen worden voorgelegd aan een dwarsdoorsnee van de Nederlandse bevolking of specifieke doelgroepen (bv. boodschappers, beleggers, allochtonen, ouders van baby’s, etc.). De panelleden hebben vooraf aangegeven mee te willen werken aan marktonderzoek. Ze worden beloond voor hun inzet en voortdurend geprikkeld (o.a. door een beloning per vraag, terugkoppeling resultaten). Dit garandeert een hoge en betrouwbare respons. De representativiteit en (serieuze) medewerking binnen het panel worden voortdurend gecontroleerd en bewaakt1. PanelWizard hanteert de Gouden Standaard van MOA, dé branchebreed erkende wegingbenadering voor onderzoeksresultaten. Bij het onderzoek over de Hopper-campagne is gebruik gemaakt van online onderzoek onder panelleden van het online onderzoekspanel PanelWizard Direct. De respondenten zijn op 15 december 2014 uitgenodigd voor het onderzoek en op 21 december 2014 is de mogelijkheid tot responderen gesloten. De steekproef bestond uit 1522 Nederlanders in de leeftijd van 16 jaar en ouder, representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, gezinssituatie en arbeidsparticipatie. In totaal hebben van deze groep 820 respondenten deelgenomen aan het onderzoek, een respons van 59%. Na selectie op de vraag of men weleens reist gingen 810 respondenten door in de vragenlijst. Van hen hebben 798 alle onderzoeksvragen beantwoord. Daarmee valt met een betrouwbaarheid van 95% te concluderen dat de steekproefuitkomst maximaal 3,5% zal afwijken van de werkelijke situatie. Dit betekent dat met 95% zekerheid gesteld kan worden dat de percentages die uit het onderzoek naar voren komen, in werkelijkheid niet meer dan 3,5% hoger of lager liggen. De onderzoeksverantwoording en de representatieve verdeling over de verschillende groepen zijn samengevat in bijlage 1. Dit onderzoek is verricht door Kien onderzoek in opdracht van Stichting Natuur en Milieu. Het onderzoek is uitgevoerd onder leden van PanelWizard, middels de internetmethode. De netto steekproef bestond uit 810 Nederlanders in de leeftijd van 16 jaar en ouder. Deze steekproefomvang levert met een betrouwbaarheid van 95% een maximale afwijking van 3,5% van de werkelijke situatie voor de online doelgroep. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20150169 ST [electronic version only]
Uitgave

Utrecht, Stichting Natuur en Milieu SNM, 2014, 7 p., 12 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.