Naar aanleiding van vragen in de gemeenteraad over de verkeersveiligheidssituatie van rotondes met fietsverkeer in twee richtingen in de voorrang heeft de gemeente ’s-Hertogenbosch dit onderzoek laten uitvoeren. In de afgelopen jaren zijn binnen de bebouwde kom diverse type rotondes gerealiseerd vanwege de doorstroming en de verkeersveiligheid. Het volgende onderzoeksdoel is geformuleerd: onderzoeken in hoeverre rotondes met één of meerdere fietsoversteken in twee richtingen verkeersonveilig zijn en op basis van de resultaten oplossingsrichtingen in beeld brengen voor verbetering dan wel optimalisatie van de verkeersveiligheidssituatie op deze rotondes. Voor uitvoering van het onderzoek heeft een probleemanalyse plaatsgevonden van waaruit de verkeersveiligheidssituatie is onderzocht: 1) toets vormgeving en inrichting 2) observatie van het verkeersgedrag en 3) ongevallenanalyse. Voor de toets van de vormgeving en inrichting is een toetsingskader opgesteld op basis waarvan is beoordeeld in hoeverre de rotondes met dergelijke oversteekvoorzieningen voor het fietsverkeer voldoen aan de gestelde eisen en richtlijnen voor een verkeersveilige situatie. Uit het onderzoek komt naar voren dat de zes onderzochte rotondes met fietsverkeer in twee richtingen in de voorrang voldoen aan de inrichtingseisen en grotendeels voldoen aan de richtlijnen. Daarnaast leiden dergelijke rotondes niet tot een verhoogd ongevallenbeeld. Het onderzoek geeft dan ook geen aanleiding om dit soort voorzieningen in de gemeente ’s-Hertogenbosch te heroverwegen. (Author/publisher)
Samenvatting