Onderzoeksrapport verkeerseducatie aan kinderen in het basisonderwijs door de politie : wanneer ? In opdracht van de Politie Amsterdam-Amstelland, Dienst Verkeerspolitie.

Auteur(s)
Kuijper, J.
Jaar
Samenvatting

In dit onderzoeksrapport wordt antwoord gegeven op de vraag die door de Dienst Verkeerspolitie, afdeling verkeerseducatie werd gesteld. De gegevens die in dit rapport beschreven staan, zijn door middel van een literatuurstudie gevonden. Voor deze studie is de hoofdvraag: "Wanneer, gezien de ontwikkeling van een kind, en hoe kan de politie het beste haar activiteiten op het gebied van verkeer aanbieden ter ondersteuning van de verkeerslessen in het basisonderwijs?" Allereerst wordt er wat over verkeerseducatie op de basisschool in het algemeen verteld. Daarna zal er een beschrijving gegeven worden van de ontwikkeling van kinderen tussen vier en twaalf jaar. Er is gekozen voor deze leeftijdscategorie, omdat het onderzoek met name bedoeld is voor verkeerseducatie op basisscholen. Ook wordt er beschreven hoe leerprocessen eruit zien en er worden enkele didactische principes belicht. Daarna wordt er aangegeven wat deze gegevens betekenen voor de manier waarop verkeerseducatie gegeven kan worden en in welke groep(en) van de basisschool de politie het beste haar diensten kan aanbieden. Door middel van literatuurstudie wordt geprobeerd antwoord te vinden op verschillende deelvragen. Deze vragen zijn: 1. Wat zijn de lichamelijke, psychische, sociaal-morele en cognitieve kenmerken van kinderen in de verschillende leeftijdsfasen tussen 4 en 12 jaar? 2. Hoe zitten leerprocessen in elkaar? 3. Vanaf welke groep van de basisschool kan de politie een effectieve bijdrage leveren aan verkeerseducatie? 4. Welke consequenties hebben deze gegevens voor de manier waarop verkeerseducatie aangeboden kan worden aan kinderen in de groep(en) die, in het antwoord op de vorige vraag, genoemd worden? 5. Aan welke vorm van ondersteuning (dienst, product) door de politie hebben basisscholen behoefte? Voor het antwoord op deze vraag verwijs ik naar het rapport van Drs. Erna Ruijer "Verkeerseducatie en de rol van politie" (januari 1997). Dit onderzoek heeft in de eerste plaats als doel inventarisatie en uitbreiding van de bestaande kennis. Hieraan worden conclusies verbonden wat betreft verkeerseducatie op basisscholen. Deze nieuwe kennis kan dan weer gebruikt worden bij het ontwikkelen van de activiteiten op het gebied van verkeerseducatie. De Dienst Verkeerspolitie wil een basispakket verkeerseducatie maken voor de schooladoptanten van de wijkteams. Dit basispakket moet een aanvulling zijn op de bestaande lespakketten en zal een aantal diensten en/of producten moeten gaan bevatten ter ondersteuning van de verkeerseducatie op de basisscholen. In een kwalitatief inventariserend onderzoek, dat door Drs. Erna Ruijer voor de DVP is uitgevoerd, wordt aangegeven waar basisscholen behoefte aan hebben op het gebied van verkeerseducatie door de politie. Ook staat in dat onderzoek waar de politie behoefte aan heeft bij het verlenen van haar diensten op het gebied van verkeerseducatie op basisscholen. Deze gegevens zullen samen met de uitkomsten van deze literatuurstudie de richtlijnen vormen waaraan dat basispakket moet voldoen. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

8 + 12 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
970462 ST [electronic version only]
Uitgave

[Amsterdam, Politie Amsterdam-Amstelland, Dienst Verkeerspolitie], 1997, 23 p., 9 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.