Ongevallen bij ouderen tijdens verplaatsingen buitenshuis.

Auteur(s)
Hertog, P. den Draisma, C. Kemler, E. Klein Wolt, K. Panneman, M. & Methorst, R.
Jaar
Samenvatting

In opdracht van het Ministerie Infrastructuur en Milieu verricht Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving (WVL) onderzoek naar de achtergronden van verkeersrisico’s van ouderen in het verkeer. Omdat over deze problematiek weinig gegevens beschikbaar zijn heeft VeiligheidNL in opdracht van WVL aanvullend onderzoek uitgevoerd. Belangrijke vragen daarbij waren: - Wat was de reden voor verplaatsingen bij ouderen die een ongeval kregen tijdens deze verplaatsing? - In welke mate wijzigt het verplaatsingsgedrag van ouderen na een ongeval? Maken ze dan gebruik van andere vervoersmiddelen of nemen zij na het ongeval minder deel aan het verkeer? - Wat zijn de oorzaken, toedrachten, omstandigheden en gevolgen van ongevallen tijdens verplaatsingen van ouderen? - Welke mogelijkheden bestaan er voor ouderen, intermediaire partijen, lokale en landelijke overheid om de factoren die invloed hebben op de veiligheid van ouderen bij verplaatsingen buitenshuis te beïnvloeden en de risico’s te beperken? In dit rapport presenteren we de resultaten van het onderzoek. In hoofdstuk 2 vindt u een kort overzicht van de bestaande kennis over de ongevalsproblematiek van ouderen in het verkeer en de mogelijkheden om de risico’s voor ouderen te beperken. We richten ons daarbij mede op bovenstaande vragen. De nieuwste ongevalscijfers uit het Letsel Informatie Systeem (LIS) en de Landelijke Medische Registratie (LMR) zijn geanalyseerd teneinde een geactualiseerd overzicht te verkrijgen van de ongevalsproblematiek van fietsers en voetgangers. Daarnaast zijn gegevens geanalyseerd uit de Veiligheidsbarometer van VeiligheidNL, uit de continue enquête Ongevallen in Nederland (OBiN) en van twee LIS Vervolg Onderzoeken met betrekking tot ongevallen op de fiets. De resultaten staan in hoofdstuk 3. We hebben een grootschalig vragenlijst onderzoek uitgevoerd onder slachtoffers van 55 jaar en ouder van ongevallen tijdens verplaatsing, die voor hun letsel werden behandeld op de Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) van een representatieve steekproef van Nederlandse ziekenhuizen. De resultaten staan in hoofdstuk 4. In het slothoofdstuk geven we een korte beschouwing over de resultaten, formuleren we conclusies en een aantal aanbevelingen. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20160841 ST [electronic version only]
Uitgave

's-Gravenhage, Ministerie van Infrastructuur en Milieu, 2013, 131 p., 28 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.