Ontwerp en inrichting spitsstroken, plusstroken en bufferstroken : advies voor de spoedwetprojecten, herziene versie, 15 juli 2005.

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

In het kader van de Spoedwet Wegverbreding zullen de komende jaren veel wegvakken van autosnelwegen worden voorzien van spitsstroken, plusstroken of bufferstroken. Een spitsstrook is een vluchtstrook die tijdens de spitsuren ingezet wordt als tijdelijke extra rijstrook. Buiten de spitsuren vervult deze strook de normale functie van vluchtstrook. Een plusstrook is een extra rijstrook die aan de linkerzijde van de rijbaan wordt gecreëerd en alleen tijdens de spits beschikbaar is. De vluchtstrook blijft gehandhaafd door de overige rijstroken en eventueel ook de vluchtstrook te versmallen binnen de bestaande verharding. Een bufferstrook ziet eruit als een spitsstrook of een plusstrook maar heeft een andere functie. De bufferstrook zorgt ervoor dat de file voor een knelpunt breder en korter wordt en voorkomt daardoor filevorming in andere, splitsende verkeersstromen. Om de doelstellingen ten aanzien van een verbeterde doorstroming en het behoud van verkeersveiligheid te verwezenlijken, is het van belang dat spoedwetstroken zodanig worden ontworpen en ingericht dat bij weggebruikers geen verwarring zal ontstaan, noch over de actuele wegindeling noch over de juiste bestemming van rijstroken nabij discontinuïteiten. Hiervoor is het gewenst om spoedwetstroken zoveel mogelijk uniform in te richten en aan te sluiten bij reeds gebruikelijke systematieken voor bijvoorbeeld bewegwijzering, zodat de situatie op grond van een eenduidige inrichting duidelijk herkenbaar is voor de automobilist. De kans op foute interpretaties zal daardoor tot een minimum worden beperkt, hetgeen de voorwaarden schept voor een veilige en vlotte afwikkeling van het verkeer. Een en ander geldt niet alleen voor de situatie van de spoedwetstroken buiten en tijdens de perioden van openstelling, maar ook en vooral voor de perioden waarin wordt omgeschakeld van het ene naar het andere dwarsprofiel. Met het uitgeven van de voorliggende, herziene versie van het document Ontwerp en Inrichting Spitsstroken, Plusstroken en Bufferstroken worden alle versies van eerdere datum ingetrokken. Dit document biedt de ontwerper houvast bij het ontwerp en de inrichting van spoedwetstroken. De inhoud van dit document is generiek toepasbaar. In de meeste gevallen zal het mogelijk zijn om de genoemde oplossingen te realiseren in het ontwerp. In specifieke gevallen kan het evenwel nodig zijn om maatwerk te leveren waarbij noodgedwongen moet worden afgeweken van de in dit document vermelde oplossingen. In dat geval zullen per project de consequenties van dergelijke afwijkingen in beeld moeten worden gebracht en zal in samenspraak met de Adviesdienst Verkeer en Vervoer moeten worden vastgesteld welke alternatieven voor handen zijn. (Author/publisher) Het gehele rapport is te vinden op http://www.rws-avv.nl/pls/portal30/docs/14295.PDF. Voor de Nota van Wijziging zie http://www.rws-avv.nl/pls/portal30/docs/14296.PDF. Voor de Toelichtende notitie zie http://www.rws-avv.nl/pls/portal30/docs/14297.PDF

Publicatie aanvragen

8 + 3 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20060876 ST [electronic version only]
Uitgave

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 2005, 52 p., 12 ref.; Rapportnummer IBW.05-0963, herziene versie, 15 juli 2005

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.