Ontwerp van een multimodaal netwerk rond Antwerpen.

Auteur(s)
Verhoeven, F.
Jaar
Samenvatting

Verschillende steden kampen met een aanhoudende groei van het autogebruik, wat gevolgen heeft voor de bereikbaarheid en de leefbaarheid van stedelijke kernen. Om de problemen op te lossen wordt in dit eindwerk een alternatief voorgesteld dat bestaat uit een combinatie van de auto in het landelijke gebied en het openbaar vervoer in het dichtbevolkte stedelijk gebied. Om deze combinatie mogelijk te maken zijn overstappunten (Park&Ride faciliteiten) nodig. Er bestaan verschillende mogelijkheden naargelang de functie in het multimodaal netwerk en naargelang hun ligging ten opzichte van de stad. Onderzoek naar P&R gebruik toont aan dat een goede autobereikbaarheid van de P&R en de hoge kwaliteit van het aanvullende openbaar vervoer nodig zijn. Toch kent een P&R locatie geen succes als de veiligheid of de betrouwbaarheid van de overstap niet gegarandeerd is. Het succes van P&R neemt toe naarmate autogebruikers voor het laatste deel van hun reis af te rekenen krijgen met files en hogere parkeerkosten. P&R locaties moeten logische gelegen zijn vanuit het oogpunt van de automobilist. De plaats waar men van vervoerswijze verandert, valt het best samen met een sprong in schaalniveau tussen autosnelwegennet en het stedelijke wegennet. Voor Antwerpen merken we dat bepaalde op- en afritten van de snelwegen in aanmerking komen als mogelijke locaties. Het openbaar vervoer kan verzorgd worden door het bestaande tramnetwerk verder uit te bouwen. Op die manier kunnen P&R locaties profiteren van de geplande verlengingen van tramlijnen uit het Masterplan Antwerpen. Om het potentieel van mogelijke P&R locaties rond Antwerpen te evalueren, maken we gebruik van TRANSFER, een toedelingsmodel voor de analyse van multimodale vervoerssystemen. Na de berekening met TRANSFER kunnen we besluiten dat er slechts een beperkt aantal vooropgestelde locaties succesvol zullen zijn. Ten noorden, oosten en westen van Antwerpen vinden we telkens één specifieke locatie die de moeite waard is om verder te ontwikkelen. In de zuidelijke rand van Antwerpen zijn de verkeersproblemen minder uitgesproken waardoor het draagvlak hier minder groot is. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

3 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20062173 f1 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Uitgave

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 6, p. 1537-1552, 8 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.