Opleidingsplan voor de autorijopleiding. In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Hoofdafdeling Verkeersveiligheid HVV.

Auteur(s)
Veling, I.H.
Jaar
Samenvatting

In deze nota wordt een opleidingsplan gepresenteerd voor de Nederlandse autorijopleidingen. Het plan is in opdracht van de Hoofdafdeling Verkeersveiligheid van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat door Traffic Test ontwikkeld. Het is de bedoeling dat het ontwikkelde plan de inhoudelijke discussie over de Nederlandse autorijopleiding en de bekwaamheidseisen bij het rijexamen en het instructeursexamen, richting geeft. In het plan wordt er van uitgegaan dat de doelstelling van de rijopleiding verbreed en verdiept moet worden, in de zin dat de rijopleiding ook aandacht moet besteden aan de milieuproblematiek en dat binnen de geijkte onderwerpen van de rijopleiding (veiligheid, verkeersdoorstroming en efficiënt voertuiggebruik) óók aandacht moet worden besteed aan "mentaliteitsvorming" en de ontwikkeling van relevant verkeersinzicht. Om deze doelstelling te kunnen realiseren in de rijopleiding dienen de bekwaamheidseisen, die bij het rijexamen en bij het instructeursexamen gesteld worden, aangepast en uitgebreid te worden en ook dient de rijopleiding anders georganiseerd te worden. Voor dat laatste is het nodig dat de rijopleiding zich minder richt op het verkopen van afzonderlijke rijlessen, maar meer op het aanbieden van gehele "rijopleidingscursussen". In dergelijke cursussen is het mogelijk "cursorisch" les te geven volgens een afgewogen opleidingsplan, waarin theorie en praktijk geïntegreerd zijn en waarin behalve aandacht aan "verkeerstechnische vaardigheden" óók aandacht besteed wordt aan verkeersvorming. Ten behoeve van deze, gezien de maatschappelijke belangen van veiligheid, verkeersdoorstroming en milieu, gewenste ontwikkeling van de Nederlandse rijopleiding, wordt in deze nota een CONCEPTopleidingsplan gepresenteerd, waarin wordt aangegeven hoe de Nederlandse autorijopleidingen zich kwalitatief kunnen verbeteren en kunnen bijdragen aan een veiliger, beheersbaarder, efficiënter en minder milieuschadelijk verkeer. Het plan wordt in zeven hoofdstukken beschreven. In het eerste hoofdstuk wordt een systematische beschrijving gegeven van de verkeerstaak van een automobilist. Op basis daarvan wordt in het tweede hoofdstuk de algemene doelstelling van de autorijopleiding gedefinieerd en wordt in hoofdstuk 3 aangegeven wat het gewenste eindniveau is van leerlingen aan het einde van de rijopleiding. Daarna wordt, in hoofdstuk 4, beschreven wat de beginsituatie is van rijschoolleerlingen als zij met de rijopleiding beginnen. Aangegeven wordt welke typen leerlingen onderscheiden moeten worden en hoe die op verschillende wijze opgeleid moeten worden. In hoofdstuk 5 wordt vervolgens aangegeven welke algemene leer- en onderwijsprincipes systematisch in de rijopleiding gehanteerd dienen te worden. Daarna volgt in hoofdstuk 6 een opsomming van de organisatorische (rand-)voorwaarden, waaraan de rijopleiding moet voldoen om "cursorisch" te kunnen lesgeven. In hoofdstuk 7 tenslotte wordt een concreet instructie-schema gepresenteerd, waarin een adspirant-automobilist in vijf fasen rij- èn verkeersvaardig gemaakt kan worden. De nota wordt afgesloten met een bijlage, waarin de in Nederland beschikbare onderwijsmethoden en leer- en onderwijsmaterialen zijn geïnventariseerd. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

3 + 7 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
950974 ST [electronic version only]
Uitgave

Veenendaal, Traffic Test, 1989, 27 p.TT 89-19

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.