Ouderen blijven steeds langer mobiel. Doordat ze langer actief blijven, maar bijvoorbeeld ook dankzij ‘nieuwe’ vervoermiddelen zoals de elektrische fiets en scootmobiel. Tegelijkertijd zien we dat oudere verkeersdeelnemers kwetsbaar zijn: de helft van alle verkeersdoden is ouder dan 60. Dat aantal neemt zelfs toe, net als het aandeel oudere ernstig verkeersgewonden. Met gerichte maatregelen kunnen gemeenten en provincies zelf iets doen om de verkeersveiligheid voor oudere verkeersdeelnemers te verbeteren. Niet alleen door aanpassingen aan de infrastructuur, maar bijvoorbeeld ook door veilige scootmobielen te verstrekken en door te investeren in scootmobiel- en andere cursussen voor ouderen. Effectiviteit van dergelijke cursussen en bijvoorbeeld ook een programma als ‘Doortrappen’ is continu onderwerp van onderzoek
Oudere verkeersdeelnemers
Jaar
Rapportnummer
Factsheet SPV-D7
Pagina's
4
Gepubliceerd door
Kennisnetwerk SPV, Utrecht
SWOV-publicatie
Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.
- Op zoek naar meer SWOV-publicaties?
- Verder zoeken in onze overige publicaties?