Binnen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft het projectteam Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM) tot doel de invoering van een landelijke kilometerprijs in 2012 voor te bereiden. Eén van de taken van het projectteam betreft het uitvoeren van een feitenonderzoek ter voorbereiding van de besluitvorming over en wetgeving voor de kilometerprijs. Het feitenonderzoek vindt plaats in nauwe samenwerking met maatschappelijke organisaties, decentrale overheden en andere departementen (‘Joint Fact Finding’). Het feitenonderzoek vindt plaats in een viertal werkgroepen. Binnen de werkgroep Overgang MRB/BPM staat de vraag centraal hoe de overgang van de huidige autobelastingen naar een kilometerprijs kan worden vormgegeven. De werkgroep heeft tot doel eenduidige en afdoende antwoorden te vinden op de vraagstukken die het gehele gebied bestrijken welke de overgang van huidige autobelastingen naar betalen voor gebruik van de weg mogelijk maakt. Het eindbeeld (de uiteindelijke kilometerprijs) staat vervolgens centaal binnen de werkgroep Vormgeving kilometerprijs. De werkgroep Overgang MRB/BPM heeft in de zomer van 2006 verschillende varianten gedefinieerd ten aanzien van de overgang naar een landelijke kilometerprijs. De varianten verschillen onder meer in het percentage van de BPM dat wordt gevariabiliseerd, het afbouwtempo van de BPM en de (mogelijke) wijze van compensatie bij ‘dubbelbetalen’. In opdracht van de werkgroep Overgang MRB/BPM hebben ECORYS, MuConsult en 4Cast een aantal effecten van deze varianten op een rij gezet. Dit rapport vormt hiervan de weerslag. (Author/publisher)
Samenvatting