Overstekend wild op lagere orde wegen : overreden of overleven?

Auteur(s)
Jaarsma, C.F. Langevelde, F. van & Botma, H.
Jaar
Samenvatting

Doel van deze bijdrage is te laten zien dat een goede verkeersplanning op regionale schaal, waarbij wordt uitgegaan van een samenhangend netwerk van hogere en lagere orde wegen, kan leiden tot een aanzienlijke verbetering van de oversteekkans voor wilde dieren. Dat geldt in het bijzonder voor de lagere orde wegen, waar de traditionele fysiek-technische ingrepen langs de weg zoals rasters en onderdoorgangen grote beperkingen kennen. Wij bespreken maatregelen waarbij verbetering van de passeerbaarheid van de weg centraal staat en hun effecten. Dit wordt geïllustreerd met enkele praktijkvoorbeelden. Deze laten zien dat van de instelling van een “ruraal verblijfsgebied”, bijvoorbeeld in de vorm van een Duurzaam Veilig ingerichte 60 km/h zone, grote gunstige effecten zijn te verwachten voor de fauna door lagere slachtofferkansen en omdat door verminderde barrièrewerking van erftoegangswegen grotere aaneengesloten leefgebieden ontstaan. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

7 + 8 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20071367 l ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Uitgave

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 11 p., 14 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.