Overzicht van preventieve maatregelen ter bescherming van kinderen als zwakke weggebruiker (fietser of voetganger).

Auteur(s)
Lammar, P.
Jaar
Samenvatting

This report wants to give an overview of the preventive measures for child pedestrians and child bicyclists. The Flemish situation is the core of the report. The framework used to classify the preventive measures is that of the 3 E’s for prevention (Education, Engineering and Enforcement). All educational initiatives are categorized under ‘Education’, all initiatives concerning the traffic environment and technology under ‘Engineering’ and all initiatives concerning enforcement and legislation under ‘Enforcement’. Some policy measures and instruments, useful for preventing child injuries, are also briefly discussed. The collection of Flemish preventive measures is then analysed. The report ends with a conclusion, summarizing the main findings, followed by policy recommendations and recommendations for further research. There is a dominance of the educational measures, when this framework is applied to preventive measures for children in Flanders. These educative measures are increasingly focusing on secondary school children, under the influence of the introduction of final attainment levels for infant, elementary and secondary school. Formerly, preventive initiatives were mainly limited to elementary school children. A shift from pure theoretical traffic education to practice-oriented traffic education may be noticed. Instead of this one-sided approach of children safety one has to grow into an integrated and holistic approach with measures fitting within the three domains ‘Education’, ‘Engineering’ and ‘Enforcement’. Although very few infrastructural and road engineering measures focus on children, in particular, the global approach for improvement of the safety of vulnerable road users, through separation of vulnerable road users from vehicles by time or space, through increasing the visibility of vulnerable road users, and through reductions in vehicle speed, is also positive to children. Positive developments for children are, among others: traffic safety parks and educational routes, school transport plans, agreements to enhance road safety between schools and the local community, using safe bicycles, bicycle helmets and reflective materials, speed management measures (especially speed bumps, curb extensions at crossing facilities and traffic islands), removing visual obstacles and restricting parking space in residential streets, single-lane roundabouts, play streets, specific traffic courses for children violating the traffic rules, bicycle inspection and compulsory installation of blind area mirrors/cameras on lorries. Preventive measures for children, which may be recommended, are: parent and driver education, extension of the network offering traffic education (including medical- and child-oriented institutions), exclusive traffic signal phasing, reduction of the complexity of roundabouts for children, increasing road safety on school routes and children routes, introducing bicycle streets, increasing the energy-absorbing performance of bicycle handlebars and the hood surface, compulsory closed side underrun protection on lorries and legalizing flashing bicycle lights. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: Dit rapport wenst een overzicht te geven van de bestaande preventieve maatregelen voor kinderen, die zich met de fiets of te voet in het verkeer begeven. De nadruk ligt op de Vlaamse situatie. De preventieve maatregelen voor kinderen worden in dit rapport gekaderd binnen de 3 E’s (Education, Engineering en Enforcement). Alle educatieve en sensibiliserende initiatieven worden onder ‘Education’ geplaatst, alle initiatieven die verband houden met het ontwerp van de verkeersomgeving en technologie onder ‘Engineering’ en tenslotte alle initiatieven in verband met wetgeving en handhaving onder ‘Enforcement’. Daarnaast worden nog enkele beleidsmaatregelen en –instrumenten behandeld die nuttig kunnen zijn in het kader van de preventie van letsels bij kinderen. Vervolgens volgt een analyse van de verzameling preventieve maatregelen in Vlaanderen. Het rapport eindigt tenslotte met een besluit, waarin de belangrijkste bevindingen nog eens worden samengevat, gevolgd door beleidsaanbevelingen en aanbevelingen voor verder onderzoek. Wanneer deze 3 E’s toegepast worden op de preventieve maatregelen voor kinderen in Vlaanderen blijkt de dominantie van educatieve maatregelen. Deze educatieve maatregelen richten zich, onder invloed van het vastleggen van eindtermen voor de diverse onderwijsniveaus, ook steeds meer naar kinderen van het secundair onderwijs. Vroeger beperkten preventieve initiatieven zich immers hoofdzakelijk tot kinderen van het basisonderwijs. Er kan ook een verschuiving opgemerkt worden van puur theoretisch naar praktijkgericht verkeersonderricht. In plaats van deze zeer eenzijdige aanpak van de veiligheid van kinderen dient men meer toe te groeien naar een geïntegreerde en holistische benadering met maatregelen die binnen de 3 domeinen ‘Education’, ‘Engineering’ en ‘Enforcement’ kaderen. Hoewel zeer weinig infrastructurele en verkeerstechnische maatregelen zich specifiek op kinderen richten, is de globale aanpak ter verbetering van de veiligheid van de zwakke weggebruikers via scheiding van zwakke weggebruikers en motorvoertuigen in tijd en ruimte, via verhoging van de zichtbaarheid van de zwakke weggebruikers en via snelheidsremming, uiteraard ook positief voor kinderen. Als gunstige ontwikkelingen voor kinderen kunnen genoemd worden: gebruik van levende verkeersparken en aanleg van verkeerseducatieve routes, opmaak van schoolvervoerplannen, afsluiten van scholenovereenkomsten met de gemeente, gebruik van veilige fietsen, fietshelm en reflecterende materialen, snelheidsremmende maatregelen (voornamelijk verkeersdrempels, wegversmalling nabij oversteekplaatsen en middeneilanden), verwijderen van visuele obstakels en reduceren van parkeervoorzieningen in woonstraten, aanleg enkelstrooksrotondes, speelstraten, jongeren proces-verbaal en de verkeersklas, fietscontrole en verplichte installatie van antidodehoekapparatuur op vrachtwagens. Preventieve maatregelen voor kinderen die bijkomend aanbevolen kunnen worden, zijn: educatie specifiek gericht op ouders en bestuurders, uitbreiding van netwerk van actoren voor verkeerseducatie met o.m medische en kindgerichte instellingen, verkeerslichtenfasering, verminderen van de complexiteit van rotondes voor kinderen, verhoging verkeersveiligheid op schoolen kinderroutes, invoeren van het statuut van fietsstraat, verhoging energieabsorberend vermogen van fietshandvaten en van motorkap van voertuigen, gesloten zijafscherming voor vrachtwagens wettelijk verplichten, legalisering van knipperende fietslichten. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/modules/publications/store/89…

Publicatie aanvragen

10 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 34728 [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2005, 119 p., 142 ref.; Rapportnummer RA-2005-68

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.