Passieve veiligheid van personenauto's : compatibiliteit, botsveiligheid en ranking naar opgelopen letsel. Rapport afstudeeropdracht Hogeschool van Arnhem en Nijmegen HAN.

Auteur(s)
Braak, M. & Pennings, J.W.
Jaar
Samenvatting

Onder compatibiliteit van personenauto's wordt de mate van eigen veiligheid en agressiviteit jegens andere personenauto's bij frontale aanrijdingen verstaan. In dit rapport worden de oorzaken van de compatibiliteitsverschillen tussen de verschillende autotypes onderzocht en er wordt antwoord gezocht op de vraag, hoe de compatibiliteit verbeterd kan worden. Onder botsveiligheid wordt de mate van passieve veiligheid verstaan, dat een bepaald autotype de inzittenden verschaft. In dit rapport wordt een ranglijst naar botsveiligheid opgesteld van de gangbare modellen binnen het Nederlandse wagenpark. Daarnaast wordt ingegaan op de vraag, welke ongevals-, voertuig- en bestuurderseigenschappen de botsveiligheid van een auto beïnvloeden. Voor het onderzoek stonden twee bestanden ter beschikking. Het compatibiliteitsprobleem werd onderzocht aan de hand van een bestand met gegevens van frontale aanrijdingen, die van 1992 tot en met 1996 op de Nederlandse wegen hebben plaatsgevonden. De botsveiligheidsvraagstukken werden onderzocht aan de hand van een bestand met gegevens van ongevallen van alle botstypes, die in het jaar 1996 hebben plaatsgevonden. In beide onderzoeken werd de veiligheid van een model afgeleid van het letsel, dat bestuurders bij ongevallen hebben opgelopen. Daar er in de bestanden onderscheid wordt gemaakt in vier verschillende niveaus van letselernst, is een letselwaardeschaal ontwikkeld. De letselwaardes werden bepaald aan de hand van de verhouding van de kosten tussen de diverse soorten letsels (van lichtgewond tot dood). Het compatibiliteitsprobleem richt zich alleen op frontale aanrijdingen. Als instrumenten zijn hierbij EVS en AVS gehanteerd. Wanneer met de letselwaarde de eigenveiligheid hij frontale aanrijdingen wordt aangeduid, dan noemt men de waarde EVS (EigenVeiligheidsScore). Ter aanduiding van het letsel dat hij de botspartner is veroorzaakt, wordt de letselwaarde AVS AgressiviteitsVeiligheidsScore) genoemd. Voor de ranking van autotypen zijn vier botstypes onderscheiden: frontale, linkerflank-, rechterflank- en achteraanrijdingen. Als criterium voor de rangschikking van de verschillende modellen is de VSc (VeiligheidsScore) gebruikt. Deze is berekend uit de gemiddelde letselwaarde per botstype en de kans, dat een ongeval dat plaatsgevonden heeft van betreffend type is. Voor de analyse van de invloeden op de botsveiligheid van de ongevals-, voertuigen bestuurderseigenschappen werd de letselwaardeschaal gebruikt. Uit het theoretisch onderzoek bleek, dat de verschillen in massa en frontale stijfheid tussen de modellen in het wagenpark de grootste invloed hebben op de compatibiliteit. Uit de analyses komt de invloed van de massa duidelijk naar voren. De compatibiliteit kan verbeterd worden door de frontale stijfheid van zwaardere auto's te beperken en die van lichtere auto's te vergroten. De ranking naar EVS leverde de volgende top-drie op: 1. BMW 5-serie; 2. Opel Astra Stationwagon; 3. Nissan Primera. Frontale ongevallen bleken het meeste letsel teweeg te brengen, met name de obstakelbotsingen. De linkerflankbotsingen zijn daarna de ongevallen met het meeste letsel, gevolgd door de rechterflank- en de achteraanrijdingen. De massa bleek van grote invloed op de botsveiligheid. De tendens is: hoe zwaarder de auto, hoe veiliger. Mannen en vrouwen vertonen grote verschillen in opgelopen letsel: naar verhouding raken meer vrouwen gewond, maar komen meer mannen te overlijden. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 8 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20071655 ST [electronic version only]
Uitgave

Arnhem, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen HAN, Faculteit Techniek, 1998, 109 p., 12 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.