P+Fiets snel en slim in de stad : een leidraad voor gemeenten en potentiële exploitanten van P+Fiets.

Auteur(s)
Voerknecht, H. Reijden, K. van der Arntzen, K. & Jansen, M.
Jaar
Samenvatting

Het grootste aandeel van vertraagde autoritten ligt in de stad en niet op de snelwegen. Dit inzicht wordt steeds duidelijker). In de spits maken meer auto’s van het stedelijk wegennet gebruik dan deze wegen kunnen accommoderen. Naast de vertraging heeft dit gevolgen voor de luchtkwaliteit, geluidsoverlast, de leefbaarheid in de woonbuurten, de kwaliteit van de openbare ruimte en de parkeermogelijkheden. De ideale oplossing zou zijn om met de auto te reizen tot aan de rand van de stad en op een andere manier verder te gaan. Dat kan al met P+R (Park and Ride): parkeren aan de rand van de stad van bestemming en dan verder met het openbaar vervoer. Deze leidraad toont aan dat het creëren van de mogelijkheid van natransport per fiets grote voordelen heeft. Dit concept heeft als naam P+Fiets. De fiets is flexibeler en heeft geen vaste dienstregeling. P+Fiets kan op elke gewenste locatie gerealiseerd worden en is aanzienlijk kostenefficiënter dan P+R. P+Fiets is ook kort omschreven in het Handboek P+R. Deze leidraad geeft een complete beschouwing over P+Fiets. Er is in het verleden al enige ervaring opgedaan met P+Fiets, maar dat heeft nog niet geleid tot een uitgebreide toepassing van P+Fiets. De reden hiervoor is dat het concept te veel vanuit de overheid is geïnitieerd. De les die we hieruit kunnen trekken, is dat het essentieel is dat P+Fiets geëxploiteerd wordt door een marktpartij. Deze kan, veel beter dan de overheid, de markt ontginnen, klanten zoeken en flexibel inspelen op de marktvraag. Als doelgroep richten we ons op woon-werkverkeer en zakelijk verkeer. Ten eerste, omdat het woon-werkverkeer de grootste bijdrage levert aan het aantal vertraagde ritten. Ten tweede, omdat deze groep gemakkelijk via de werkgever te benaderen is en tot een vaste klantengroep kan leiden om P+Fiets mee te beginnen, zodat daar een business case op gebouwd kan worden. In een tweetal steden is deze bedrijfsmatige exploitatie van P+Fiets ter hand genomen: in Leeuwarden en Maastricht. In Leeuwarden draait het al succesvol, Maastricht start in 2016. Deze leidraad geeft een doorkijkje naar de mogelijkheden voor uitbreiding naar andere doelgroepen, zoals het winkelend publiek. P+Fiets biedt met name kansen in middelgrote steden. Met een goede aanpak. Samen met een geschikte marktpartij, in goede samenwerking, met een goed gekozen concept. Aan de hand van de ervaringen met de pilots, aangevuld met de bij CROW en elders aanwezige expertise, is deze leidraad opgesteld. Toch zal voor een groot deel met aannames worden gewerkt. Om deze te verifiëren, is het nodig het gebruik en de succes- en faalfactoren van P+Fiets te monitoren. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20160080 ST [electronic version only]
Uitgave

Ede, CROW-Fietsberaad, 2016, 43 p., 14 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.